15 wrz 2014

Gdańsk: kościół Piotra i Pawła + kościół NMP

Gdański kościół pw. św. Piotra i Pawła nie jest tłumnie odwiedzany, bo leży już poza głównym szlakiem turystycznym. W kościele - z którego reportaż planuję na "Na zawsze Warszawa" - było można obejrzeć zdjęcia świątyni przed wojną. Jedno z nich pozwoliłem sobie wykorzystać do porównań ze stanem dzisiejszym:


Jedna z kaplic w kościele.




A teraz kościół NMP, dobrze znany turystom.

Niestety, materiał źródłowy z 1948 roku dostarczył fotografie, zrobione raz że z wysoka, dwa że z okresu, gdy nie odbudowano jeszcze części kamienic Głównego Miasta, toteż moje repliki znacznie odbiegają położeniem od oryginałów.


Źródłem dwóch ostatnich fotografii archiwalnych z 1948 r. jest przewodnik turystyczny "Od Braniewa do Helu" (vide: źródła).

6 komentarzy:

  1. No ale trzecie zdjęcie jest do tyłu, w stronę drzwi, nie w stronę ołtarza, jak czwarte.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja. Nie wiem, jak to zrobiłem i - co więcej - mam gdzieś dobre foto, ale teraz za Chiny nie znajdę.

      Usuń
  2. Fakt, że teraz wszystko zabudowane - co to za szkarada na ostatnim współczesnym (na pierwszym planie)?

    OdpowiedzUsuń
  3. To co widać na ostatnim zdjęciu to budki z Jarmarku Dominikańskiego, one zawsze stoją w tym miejscu w sierpniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie o budkach, tylko tym pomarańczowym szkaradziejstwie na wysoki połysk. To ma być uwspółcześniona wersja czegoś? Historyzująca plomba? Or łot?

      Usuń
    2. To jest zabytkowa kamienica widziana od ściany szczytowej - ale już niedługo, bo między Marcinem, a kościołem mariackim szykuje się jakaś inwestisją.

      Usuń