19 sie 2014

Przedwojenne warszawskie inwestycje szynowe


Nie mam pewności, z której strony wykonano zdjęcie tymczasowej hali dworcowej, ale - ponieważ nie widać za nią rzędu kamienic Chmielnej - mniemam iż uwieczniono ją w stronę Alej Jerozolimskich, gdzie był plac budowy (widać ją na fotoplanie z 1935 roku). Dziś to miejsce wygląda, no, nieco inaczej.


W latach trzydziestych postanowiono rozebrać archaiczny już i za mały dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (widoczna wieża zachowała się do czasów II wojny) i na jego miejscu postawić nowoczesny klocek, zwany Dworcem Głównym, który - jak wiemy - miał pecha. Dziś z fotografii z lat trzydziestych zachował się jedynie widoczny z prawej strony zdjęcia hotel Polonia (ob. Polonia Palace Royal Office Residence Empire Alexis Carrington Est. - czy jakoś podobnie).


A teraz przeniesiemy się na Pragie i obejrzymy to, co zostało z zajezdni tramwajowej przy Kawęczyńskiej. Zostało w sumie sporo, jeśli nie liczyć frontowej części, zniszczonej podczas wojny (ale część tylna, zachowana, wygląda bardzo podobnie, ma na górze syrenkę i widać ją od zadniej strony, choć przeszkadza nieco zieleń, której, jak wiadomo... nieważne).

Archiwalia pochodzą z albumu "Warszawa międzywojenna" (vide: źródła). Zdjęcia współczesne to stan z 2014 r.

4 komentarze:

  1. Porównawszy z widokiem z ortofotomapy, stwierdzam autorytarnie, że pierwsze zdjęcie to to + parę metrów wyżej ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jakieś 10 metrów dalej? No tak. To w tym przypadku czyni wielką różnicę.

      Usuń
    2. Dworzec nie stał tam, gdzie dziś Teatr Dramatyczny, lecz tam, gdzie skwer z fontanną, czyli jakieś 65 m dalej.

      Usuń