21 lip 2014

Wokół placu Żelaznej Bramy przed II wojną światową i w 2014


Żelazna Brama już dawno nie istnieje. Pierwszą rozebrano jeszcze w XIX wieku (można ją obejrzeć w Parku Miniatur), druga zniknęła podczas wojny - ale gdy spojrzy się na zdjęcie powyższe i poniższe, można by stwierdzić, że nic się nie zmieniło.
Bo przecież pałac Lubomirskich stoi.

Tylko że oryginalnie zdjęcie wykonano stąd, bo w 1970 roku pałac przekręcono, by stał frontem do Marszałkowskiej. Dziś stoi przed nim pomnik Michaela Jacksona Tadeusza Kościuszki.


A to niemal to samo miejsce (fasada pałacu, niewidoczna, była po lewej stronie). Po prawej widać Gościnny Dwór, ówczesny mall. W Parku Miniatur można także obejrzeć owo centrum handlowe, jak i proces obracania pałacu Lubomirskich.


Plac opuszczamy ulicą Graniczną (widok w stronę Królewskiej).

Archiwalne zdjęcia pochodzą z albumu "Warszawa międzywojenna" (vide: źródła).

6 komentarzy:

  1. Na starym zdjęciu widać sam narożnik Granicznej z Królewską, a więc to: http://goo.gl/maps/9iWRU (z poprawką, że stare zdjęcie jest zrobione z balkonu I piętra, a nie ze środka jezdni)

    OdpowiedzUsuń
  2. mieli rozmach... po wojnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. A byłem w końcu w Parku Miniatur, ale w sumie jak zobaczyłem, tak zrezygnowałem. 8 zet za 5 (słownie: 5) miniatur? No bez przesady.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. inwestycja musi się zwrócić. dowiedziałem się, że dwadzieścia takich miniatur kosztuje milion złotych (albo dwa, to już w sumie nieistotne).

      Usuń
    2. A ja zapłaciłem 8 zł. Najwyżej zjem jednego loda mniej.

      Usuń
    3. Miniatur jest siedem, ale żeby zobaczyć ostatnią (za darmo), trzeba jeszcze kawałek się przejechać komunikacją ;)
      A za całość zapłacił anonimowy sponsor. Opłata jest chyba tylko za dzierżawę terenu i ochronę.

      Usuń