6 kwi 2014

"Warszawa sprzed lat" - Żoliborz i Bielany

Rysunki Kazimierza J. Nowaka z książki J. Kasprzyckiego "Warszawa sprzed lat" powstały w większości w 1985 roku (jedynie Aleja Wojska Polskiego narysowana została dwa lata później) i ukazują dzielnicę, która w tamtym okresie była właśnie jedną dzielnicą. Żoliborzem, znaczy. Większość pokazanych miejsc znajduje się tam, gdzie się znajdowała, i ma się dobrze, ale z jednym miałem problem, zatem poproszę o pomoc osoby bardziej znające się - ale to pod koniec.



Zaczynamy od Bielan i zabudowy ulicy Daniłowskiego z domem nr 45 na przedzie i kościołem pw. św. Zygmunta w tle.


Akademia Wychowania Fizycznego niewiele - poza autami - się zmieniła. Nawet gierkowska latarnia ta sama.


Budynek przy Alei Wojska Polskiego 29 zawsze mi się bardzo podobał.

No i dochodzimy do obrazka problematycznego.
To było podpisane jako ulica Marii Kazimiery. Poszedłem tamże i  - przeszedłszy od samego początku do samego końca - nie znalazłem niczego, co przypominałoby widniejącą na obrazku zabudowę. Mam zatem trzy wnioski.

a) Te domy nie istnieją.
b) Te domy istnieją, ale są tak zniekształcone, że ich nie rozpoznałem.
c) Na obrazku nie jest pokazana ul. Marii Kazimiery a jakaś inna żoliborska uliczka, która jest w pobliżu.

Ktoś coś? Comments & corrections warmly welcome.

Dla porządku: ulica Marii Kazimiery w 2014 r. wygląda tak:


6 komentarzy:

  1. Sądzę, po analizie orto 45, że tych domów już nie ma, w ich miejscu stoi wielka szafa widoczna na współczesnym zdjęciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, widać je dokładnie.
      intuicja Marcina nie myliła, to właśnie niemal to miejsce.

      Usuń
    2. O kurde - wycięli je w latach 80/90.? Szkoda!

      Usuń
  2. Jeśli mnie wzrok nie myli, to latarnie przy AWF jednak sie trochę zmieniły)

    OdpowiedzUsuń
  3. Będąc pod wrażeniem jednego z opowiadań A.Libery z książki "Niech się Panu darzy" opisującego powstawanie przedwojennego Żoliborza, mając w pamięci tę dzielnicę z moich lat dziecięcych (lata 70-te) szukając w internecie starych fotografii natrafiłam na ten blog i rozpoznałam'problematyczny obrazek'.Potwierdzam, że to budynki przy ul. Marii Kazimiery 22, gdzie mieszkałam, które zostały zburzone. Nie wiem, w którym roku, ponieważ wyprowadziłam się stamtąd w 1981. Gnana sentymentem odwiedziłam to miejsce jeszcze w latach 90- tych i budynki jeszcze stały. Dziękuję za ten wpis . Ile emocji!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komentarz. Gdyby nie emocje, nie byłoby nas tutaj. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń