18 mar 2014

Trakt Królewski po II wojnie światowej - czas odbudowy

Jak już ktoś zauważył, trudno mówić o "odbudowie" niektórych miejsc w Warszawie, szczególnie jeśli idzie o całkowicie zmienione terytoria (np Plac Defilad), niemniej Stare i Nowe Miasto lub Trakt Królewski w jakimś tam sensie zostały odbudowane, ponieważ częściowo przypominają to, czym kiedyś były. Może niekoniecznie przed samą wojną, ale jest to wypadkowa wariacja. Zresztą, jeśli np mowa o Nowym Świecie, to wcale nie jestem przekonany czy chciałbym widzieć odbudowane parterowe chatki, które gdzieniegdzie przed wojną się tam znajdowały. Inna sprawa, że likwidacja dekoracji i obniżanie budynków też jest kwestią dyskusyjną. Nie ma złotego środka i może zawsze trzeba sobie uzmysłowić, że mogło być gorzej.



Zacznijmy od Krakowskiego Przedmieścia - placyk przed kościołem wizytek; po prawej pałac Tyszkiewiczów.


Rekonstrukcja/odbudowa/budowa/wariacja na temat bramy przy ul. Nowy Świat 64.




Teren obecnego ronda de Gaulle'a.

Archiwalne zdjęcia pochodzą z książki "Warszawiacy" (patrz: źródła). Współczesne ujęcia powstały w roku 2014.

7 komentarzy:

  1. Świetny zestaw, po raz nie wiem który składam Ci wyrazy uznania.
    Nowocześni architekci starają się oryginalnie ukształtować bryłę, tworząc żagle, odchylając od pionu którąś ze ścian, tymczasem te zachowawcze wieżyczki Poniatoszczaka w stylu narodowo-historycznym są po prostu hiperniepowtarzalne, rozpoznawalne z dowolnej odległości i perspektywy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no, to akurat szczególne budowle ustawione w specyficznym miejscu...
      to samo można zresztą powiedzieć o "nowoczesnym" (pięćdziesięcioletnim) pawilonie stacji Powiśle, który jest wybitnie wyżaglowany, tylko nie ma akurat takiej perspektywicznej ekspozycji, co te wieżyce.

      Usuń
    2. Dorzucę moją ulubioną stację Ochota, która jest kompletnie niewyeksponowywalna, zwłaszcza w tym otoczeniu, w jakim przyszło jej egzystować.

      Usuń
  2. Przestrzeni miejskiej Traktu Królewskiego już nie zmienimy, więc ...
    Natomiast Marszałkowską można by przywrócić do stanu przedwojennego. Tylko kto tego chce?

    OdpowiedzUsuń
  3. Odbudowę Nowego Światu świetnie opisała pani Popiołek w swojej książce.
    Wynika z niej, że została ona wykonana na podstawie planów przebudowy tej ulicy, jakie powstawały mniej więcej od 1940 roku.
    Paradoks historii sprawił, że architektom ziścił się plan o którym mogli tylko marzyć, a mianowicie przebudowa "na surowym korzeniu". Podobno tylko dzięki tym planom przebudowy mamy tam dzisiejszy Nowy Świat, a nie kolejny Mariensztat lub Muranów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie widać pierzeję oddzielającą Smolną...

    OdpowiedzUsuń
  5. gdy remontowano Trakt królewski kilka lat temu udało mi się zrobić zdjęcia torów tramwajowych przed Pałacem Prezydenckim. Niby nie dawno a na nowo historia uchyliła rąbka tajemnicy...
    Coś jak widać na twoich zdjęciach ocalało..

    OdpowiedzUsuń