15 mar 2014

Dwa ze Śródmieścia, jedno z Żoliborza 1970-2014

Czterdzieści i cztery lata minęły od opublikowania tych zdjęć. Od wykonania może nawet więcej, znając prędkość cyklu produkcyjnego różnych wydawnictw w PRL. Przypomniała mi się taka anegdotka o zespole Mech, który nagrał pierwszą płytę dla firmy państwowej a drugą, rok później, dla "polonijnej". Obie ukazały się niemal równocześnie... ale my tu gadu gadu a czas leci, zatem przechodzimy do zdjęć:


To miała być polska Oxford Street, skończyło się, jak się skończyło. Nowy Świat zatłoczony kiedyś i wyjątkowo luźny (zdjęcie robiłem w sobotę; naród wówczas trzeźwieje lub zwiedza centra handlowe) w chwili obecnej.



To miejsce w wersji ze starych zdjęć zawsze kojarzyć mi się będzie z moim liceum, które wprawdzie mieści się gdzie indziej, ale mieściło się tam kiedyś i 1 września uroczyste rozpoczęcie odbywało się pod pomnikiem Nike. Ciekawe czy teraz spotykają się w banku. Chociaż, jak sobie przypomnę panią od polskiego, to znam kilka bardziej właściwych instytucji.


A teraz przenosimy się na północ, czyli Joli Bord. Miałem jakieś potworne zaćmienie, nie mogąc umiejscowić tak oczywistej lokalizacji, gdy patrzyłem na zdjęcie archiwalne. Może to przez kolor budynków, może przez trawnik, który - jak mi się wydawało - jest pasem zieleni. Ale w końcu zaćmienie przeszło i oto mamy widok na ulicę Słowackiego.

Dwa pierwsze zdjęcia pochodzą z książki "Warszawiacy" a trzecie z mini albumiku "Poznajmy Warszawę - Żoliborz" (vide: źródła).

9 komentarzy:

  1. Zamiana koni żywych na mechaniczne powoduje automatyczną zamianę trawników w parkingi?

    Da radę odwrotnie? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. Kto czyźwiyjy, ten czyźwyjy...

    2. Ale chyba kamień dot. początków [baczność] Twego liceum [spocznij] dalej leży na skwerze na tyłach banku?

    3. A ja bym tam pierdyknął bloczki ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. ad.2: Tak, kamień leżał zawsze i leży nadal bliżej domu "Pod Królami", przy trasie WZ.

    OdpowiedzUsuń
  4. O ja cie, ale był hipsterski bio eko bazarek na Nowym Świecie! To kooperatywa jakaś pewnie? Może by to przywrócić, zwłaszcza że chodnik szerszy!

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawostką jest, że odlew Nike zrobiono aż w Tanzanii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam zdjęcia ludzi z lata 60, 70, ta moda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elegancko panie w spódnicach jak jeden mąż (albo raczej żona), nie to co teraz;)

      Usuń
    2. Wole modę lat 70, dzwony zwłaszcza :)

      Usuń
    3. Też lubię modę lat 60., choć tu akurat jej za wiele niet. A, i końcówkę lat 70., nie z dzwonami, ale z hot-spodenkami ;)

      Usuń