12 gru 2012

Warszawskie Pożegnania ze Śródmieściem Północnym

"Warszawskie Pożegnania" to cykl felietonów, ukazujących się w prasie stołecznej wiele lat temu. Tekst pisał Jerzy Kasprzycki, natomiast rysunki, które posłużą dziś jako materiał wyjściowy do porównań, stworzył Marian Stępień. Czy ze wszystkim się definitywnie pożegnaliśmy? Na szczęście nie. Oto kilka przykładów.



Kamienica Domu Technika przy Czackiego 8. Rysunek z 1979 roku.




Siedziba Warszawskiego Towarzystwa Myśliwskiego i orkiestry wojskowej przy Kredytowej 7 (rys. 1984).




Odnośnie narożnika ulic Złotej i Zgoda (rys. 1984) miałem coś napisać, ale jakoś mi się odechciało. To rzeczywiście jest pożegnanie - z estetyką miejską.


Rysunki pochodzą z książkowego wydania wyżej wspomnianych felietonów, "Warszawskie pożegnania" (vide: źródła).

6 komentarzy:

  1. Jeśli estetykę chodzi to na takim Tarchominie czy Białołęce to się nawet z nią nie przywitali.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do estetyki, to można by ukuć takie sformułowanie, jak "elewacja przewiewna" :)

    W tym przypadku, stanowczo, zbyt przewiewna jak na porę roku :D

    OdpowiedzUsuń
  3. A na tym narożniku to nie mieli w końcu zrobić czegoś 'ostatecznego'?

    OdpowiedzUsuń
  4. Tą moją depresją zimową narobiłam sobie zaległości
    - spieszę oglądać i czytać
    pozdrowienia ciepłe zostawiam, choć za oknem śnieg i mróz

    OdpowiedzUsuń
  5. Cycki wszystko sprzedadzą.

    OdpowiedzUsuń
  6. fajne te rysunki, zawsze je lubiłem.
    choć do innych publikacji Kasprzyckiego rysował też Kazimierz J. Nowak.

    OdpowiedzUsuń