30 gru 2012

Przedwojenna Praga Północ



Na Pragie dziś jadziem, i to na tę najprawdziwszą, czyli na północną i starą. No, Nową i Starą, gwoli ścisłości. Choć zauważyłem, że na hasło „Nowa Praga” wiele osób reaguje, wizualizując sobie dalsze partie Tarchomina tudzież Dąbrówkę Wiślaną. Praga nie była najczęściej fotografowaną przed wojną dzielnicą Warszawy, ale parę obiektów pojawiało się na zdjęciach mniej lub bardziej regularnie.





Komora wodna/USC w wersji demo.Jak widać przy porównaniu fotografii, budynek przeszedł pewne przeobrażenia, o których można poczytać tutaj, bo nie chce mi się przepisywać.




Tylko o tej porze roku można sfotografować kościół pw Matki Boskiej Loretańskiej (róg Ratuszowej i Jagiellońskiej) tak, żeby nie zasłaniały go liście.I tak musiałem stanąć pod innym kątem niż autor zdjęcia przedwojennego.




A to już widok ze Starego Miasta na most Kierbedzia, wieże św. Floriana i takie tam.


Wszystkie fotografie przedwojenne pochodzą z książki "Warszawa" E. Szwankowskiego (vide: źródła). Współczesne odpowiedniki to rok 2012.

7 komentarzy:

  1. Ciekawi mnie ingerencja w wysokość prawego skrzydła komory. O tym, że lewego nie było, a jest, to wiedziałem, ale że prawe obniżono... Fiu, fiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może się mylę, ale wydaje mi się, że pałacyk pierwotnie wyglądał podobnie jak po współczesnej renowacji. Bodajże podczas rozbiórki zachodniego skrzydła, koło roku 1869, prawe rozbudowano do postaci ze starszego zdjęcia powyżej. Potem powrócono do oryginalnego projektu.

      Usuń
    2. Nie mylisz się. Wyraźnie napisano, że przywrócono stan pierwotny w/g projektu Corazziego.
      :)

      Usuń
    3. Wychodzi na to, że teraz mu nawet ciut lepiej, fiu, fiu!

      Usuń
  2. Esencja Pragi która jak wiemy nie jest Grochowem, Targówkiem, Zaciszem, Bródnem, Bielanami, Tarchominem itd... A może to na odwrót?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się tam nie znam, ale komora zawszę mię się podobałę. A jeszcze ostatnio widziałem ją na żywo, co jest wybitnie rzadkie, bo nie mam paszportu na wizyty za rzeką, i boję się, że zamiast na Pragę trafię na Targówek, Grochów, Zacisze, Kamionek czy insze Bródno ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, ja Pragę uwielbiam - tak mam od dawien dawna i nic tego nie zmieni !!!

    OdpowiedzUsuń