7 paź 2011

Wejście w siódmą dekadę

Dzisiejsza porcja zdjęć pochodzi z końca i (nie tylko) lat sześćdziesiątych. Oto jak wyglądała stolica na przednówku nowej dekady i co się pozmieniało do dnia dzisiejszego...



Peron dworca Śródmieście w okolicach 1970 roku i w 2011.



Zdjęcie sprzed 1962 roku - aleja Świerczewskiego (ob. Solidarności) przed przesunięciem kościoła. Druga fotka - stan z 2011.



Akcja zasłaniania PKiN trwa. Rondo ONZ.



Bloki Powiśla wzbogacone o styropian i most.


Archiwalia pochodzą z albumu "Warszawa 1945-1970" (vide: źródła).

9 komentarzy:

  1. Niby już te wszystkie historyczne zdjęcia widziałem, ale zawsze przyjemnie jeszcze raz popatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo (bardzo, bardzo) Ci dziękuję za zdjęcie przed przesunięciem kościoła.
    Co do akcji zasłaniania PKiN, to aż się wierzyć nie chce, że to ujęcie z tego samego miejsca... :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. No bo mam wrażenie, że zdjęcie z ONZetu nie jest z tego samego miejsca - współczesne jest chyba przesunięte bliżej ronda i zdaje się lekko w prawo (patrząc po bloku z prawej strony). Nadto proporcje zdjęcia są oczywiście inne (w oryginale średni obrazek 6x6, z szerokim obiektywem, jeśli dobrze widzę - może Kiev hasselbladzki?), co wpływa na odbiór zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  4. I am I - zdjecie cz/b zostało zrobione minimalnie bardziej w lewo (nie mogłem stanąć w tym samym miejscu, bo zasłoniłyby mi widok jakieś sztachety od metra) a poza tym zdjęcie stare ma inne proporcje i jest "wycinkiem" zdjęcia barwnego.

    OdpowiedzUsuń
  5. W oryginale mogło to być Zorki albo Smena. W tamtych czasach kadrowano powiększalnikiem więc z byle czego można było zrobić fotę a'la Kiev czy Lubitel bez zbytniej utraty jakości... Ach te analogi... Marcinie a nie mogłeś podfrunąć?

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamiętam, że kiedy ojciec pierwszy raz powiedział mi o przesunięciu kościoła Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (miałem wtedy 6 lub 7 lat), byłem pewny, że mnie nabiera.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ech, pamiętam czasy gdy na rondzie ONZ nie było jeszcze tego całego szklanego towarzystwa.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak swoją drogą, przypomniało mi się przy okazji zdjęcia ronda ONZ, że kiedyś (po prawej stronie, bodajże ulica Złota) stał budynek, na którego ścianie namalowana była urocza reklama PKO z monetą i literą P robiącą za skarbonkę.

    OdpowiedzUsuń