9 paź 2011

Na Pragie 1975/2011 (& bonus)


Pomnik Czter... Braterstwa Broni, znaczy się. Nie wiem, kim był brat Broni.



Aleja Solidności. Czy jakoś. Liceum im. Władysława IV.



Coś, co było kiedyś PDT-em praskim i coś, co było kiedyś kinem Praha.



Gmach Dyrekcji PKP przy zbiegu Solidarności i Targowej.



A to zapowiadany bonus - przedwojenna wersja skrzyżowania Ząbkowskiej z Targową oraz odsłona AD 2011.

Zdjęcia archiwalne pochodzą z pierwszego wydania "Encyklopedii Warszawy" (vide: źródła).

12 komentarzy:

  1. Braciów miała czterech ta Bronia. Nieletko, fakt.
    A przedwojenna Ząbkowska przypomniała mi nieco podobny drewniany niby-dworek z okolic placu Zbawiciela, który onegdaj pokazywałeś.

    OdpowiedzUsuń
  2. ech, pięknie wyglądały ten pedet i kino.
    a teraz? gejowski biurowiec i apartamęt owiec w kafelki. nawet płaskorzeźby herosów kina nie pomogo.

    OdpowiedzUsuń
  3. W dawnym pedecie jest teraz Urząd Skarbowy czy coś takiego a w dawnym kinie Praha Nove Kino Praha... A obok na Jagiellońskiej mieszka nadal kawałek mojej rodziny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Co do ostatniego zdjęcia - kilka kroków dalej legendarna Dziupla, w której kupowało się kasety magnetofonowe z zespołami grającymi metal.

    OdpowiedzUsuń
  5. Edward Hulewicz to potrafi ściągnąć tłumy!!!!!!!
    Tego nie przewidziałem. I jak się dach zamknie to nikt nie ucieknie i będzie musiał słuchać do końca!
    Fotki te stare z Pragi fantastyczne!
    Lubię Pragę. Może dlatego, że jest diametralnie różna od Żoliborza tego "inteligenckiego" z jakiego ja pochodzę. Chodżę po Pradze, robię fotki i filmy.
    A są one no tu: www.warszawskapraga.bloog.pl
    Pozdrawiam wybitnego Varsavianistę
    Vojtek żoliborzysta

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniołki wcięło :(

    Podobno do renowacji poszły, ale czy i kiedy wrócą ... :/

    OdpowiedzUsuń
  7. O tak, Dziupla to była legenda... Kupowałem tam naszywki, bluzy i koszulki. I może ze dwie kasety...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ulica nie nazywa się Aleja Solidarności tylko Aleja "Solidarności". W znaczącym nawiasie.
    Co do kina planowałem wybrać się na focenie, planowałem, planowałem, w tym czasie robiłem zdjęcia blokowiskom na których przez 50 lat nic się nie zmieni aż tu pojawiła się wiadomość że kino zawaliło się.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnie takie zdjęcia Placu Wileńskiego.
    Ja z tą dyskryminacją to żartowałem. :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Yorryk: " " to nie nawias. To cudzysłów :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za Pragie. ;-)
    W starym kinie Praha byłam chyba raz i nie pamiętam. Al za to w dawnym Pedecie - panie! - jakie tam były świetne schody! Uwielbiałam tamże chodzić na zakupy (jak było z czym i po co, naturalnie).
    Co do tego narożnika Ząbkowskiej zaś - ten przedwojenny drewniak tak ni przypiął, ni wypiął, ale swoją drogą to ciekawe, że nigdy nie powstało tam nic sensownego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zestaw 5-ty: Gmach Dyrekcji PKP:

    Na zdjęciu archiwalnym (pierwszym), budynek po lewej stronie ulicy Wileńskiej (zasłonięty przez pomnik Braterstwa Broni) był zamieszkany przez wojsko radzieckie. Rzekomo do pilnowania pomnika.

    Po wyjściu wojsk radzieckich z Polski po 1989 roku okazało się, że był straszliwie zdewastowany wewnątrz, a toalety były zalane piętrem odchodów - ubikacja była na piętrze - dół był zbiornikiem wieloletnich odchodów - takie były plotki po opuszczeniu budynku przez nich.

    Ciekawe byłoby porównanie całego kwartału domów między ulicami Wileńską-Targową-11-go Listopada-Szwedzką - tam zmieniło się sporo, ale większość została.

    Poza tym warto byłoby sobie przypomnieć, jak wyglądała część między 11-go Listopada-Jagiellońska-pl. Halera (d. Leńskiego)-Dąbrowszczaków i w ogóle do Starzyńskiego - czyli cała Praga II.

    OdpowiedzUsuń