17 wrz 2011

Dziewczęta z Nowolipek/Rajska jabłoń

Powieści Poli Gojawiczyńskiej "Dziewczęta z Nowolipek" oraz "Rajska jabłoń" opowiadają historię czterech przyjaciółek, mieszkających w Warszawie lat dwudziestych. Przed wojną ekranizacji doczekała się pierwsza z nich, natomiast w 1985 Barbara Sass nakręciła filmy na podstawie obu powieści.

Być może w zamierzeniu treść filmu (powieści nie znam i nie chcę) powodować miała potoki łez u oglądających. Ja płakałem ze śmiechu, ale zdaję sobie sprawę, że nie o to chodziło, choć w kategorii "komedia" produkcje te są o wiele lepsze niż niektóre filmy, które komediami chciały być a nie są.


Zacznijmy może od "Rajskiej jabłoni", z której mam jeden kadr.


Pogrzeb prezydenta Narutowicza, scena kręcona na Krakowskim Przedmieściu - widok z wylotu Koziej.



Panienki lekkich obyczajów (wśród nich jedna z bohaterek, której życie nie ułożyło się po ukończeniu szkoły tak, jak chciała) paradują ulicą Freta. Dziś paraduje tam kto inny.



Tu także ulica Freta, choć to już zupełnie inna scena. W tle kościół Paulinów.



Ogród Saski - w filmie wieża ciśnień nie była jeszcze pomazana sprayem...



Nie wiem z której strony sfilmowano fontannę, ponieważ poprzestawiano od tego czasu rzeźby w Ogrodzie Saskim (niektóre dość intensywnie przestawiano, ekhm), więc zrobiłem takie ujęcie, żeby było ładnie.

Nowe fotografie pochodzą z 2011 r.

6 komentarzy:

  1. Nie3stety, nie wiem kto ma taki wstęd do tej fontanny, bo wciąż ja malują. Ja ją bardzo lubię. Kiedyś nawet wodę pomalowano.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Więc chodź, pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko..." - sądzę, że to skryci miłośnicy talentu Elżbiety Dmoch.

    A właściwie, to czemu nie nakręcono tego filmu na Nowolipkach?

    OdpowiedzUsuń
  3. Eeee Hrabio, jak to dlaczego, mieli kręcić lata 20 na Muranowie?

    W filmie Nowolipki udaje bodaj ulica Mała.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mała to już sporo ulic udawała, więc możliwe. Ale samego filmu (jednego i drugiego) nie widziałem, i nie zobaczę - nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  5. @Marcin - Zapomniałem dodać średnika i końca nawiasu, przepraszam.

    @I am I - Dla samej Warszawy obejrzałbym

    OdpowiedzUsuń
  6. @ mieli kręcić lata 20 na Muranowie?

    Mam wrażenie, że widzom byłoby wszystko jedno, ale pięknie Hrabiemu się odciąłeś ;)

    OdpowiedzUsuń