19 kwi 2017

Jaka będziesz, Warszawo? - Wizje Dworca Centralnego i Zachodniego Centrum Warszawy

No dobrze, raz na jakiś czas nie będzie zdjęć, tylko rysunki sprzed parudziesięciu lat. Wpadła mi niedawno w ręce książka o tytule takim samym, jak tytuł posta. Kilkanaście felietonów o przyszłości i rozwoju stolicy ilustrują rysunki Jana Śliwińskiego, wykonane w latach 1974-1975, czyli będące takie stare, jak ja. Nie wszystkie rysunki dotyczą przyszłości, same felietony także mają kontekst nieco szerszy. Jan Śliwiński nie rysuje tak dokładnie jak autorzy ilustracji w "Warszawskich pożegnaniach", niemniej warto się przyjrzeć jego pracom, bo czasem można wyłowić ciekawostki. Dziś odcinek futurystyczny.

Przede wszystkim, gdy J. Śliwiński produkował grafiki, dworzec Warszawa Centralna nie był jeszcze gotowy. Już w innej książce widziałem zdjęcie makiety, które wyraźnie ukazywało nieco inny projekt niż ten, którego ostatecznie się doczekaliśmy. Chodzi, rzecz jasna, o zadaszenie hali głównej.



Domyślam się, iż rysunek przedstawia Centralniaka od strony Emilii Plater.

Tu z kolei po lewej mamy dworzec a po prawej - Zachodnie Centrum Warszawy, nigdy nie zrealizowany zespół biurowców, jakichś bajeranckich kładek dla pieszych i rozjazdów. 




Rysunki pochodzą z książki "Jaka będziesz, Warszawo" (vide: źródła). Zdjęcia ukazują stan z 2017 roku.

2 komentarze:

  1. Skoro w tle PKiN-u jest Zachodni Rejon Centrum, to panorama została narysowana od wschodu, czyli od Placu Defilad, spod Ściany Wschodniej.

    Z góry przepraszam, jeśli popsułem komuś okazję do celnej pointy tą komunałową wypowiedzią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mea Culpa. Miałem jakieś przekonanie że to tylko okolice Mariotta a wyleciał mi z głowy teren żaglowca itp. Rimejk będzie.

      Usuń