26 lis 2016

Był sobie "Sezam"... 1973-2016

...był i się zmył. Jeden z niegdyś pokazowych elementów Ściany Wschodniej został jakiś czas temu najpierw doprowadzony do ruiny, jak niegdyś Supersam, a następnie rozebrany. W miejscu, w którym stał, zostanie wybudowany duży biurowiec, którego zalążek od pewnego czasu straszy w postaci betonowego zadaszenia metra, niczym żelbetowy szkielet gmachu PKO, którego ruiny stały tam do lat 60-tych.

Popatrzmy na Sezam kiedyś i to, co znajduje się w miejscu po nim.

W tym miejscu został dobudowany McDonald's, pierwszy w Warszawie, otwarty w 1992 roku. Dziś ta rodzinna, smaczna i zdrowa sieć znalazła schronienie w lokalu po "Sfinksie". Wcześniej był tam Hortex, do którego często chadzałem jako dzieciak z siostrą cioteczną, w latach, gdy nie istniały jeszcze fast foody. Dawno to było... 


Za płotem jest dziura w ziemi, już wylana betonem. A potem będzie coraz piękniej, ha ha ha. 

Sklep "Skala", choć pomniejszony, nadal funkcjonuje w pasażu z tyłu (na nowym zdjęciu też widać napis). Bajerem było w zamierzchłych czasach kupowanie samoprzylepnych literek i cyfr, z których wielu moich kolegów i koleżanek przyklejało sobie na drzwi teksty w stylu "POKOJ MACKA" itp. 

Archiwalne zdjęcia pochodzą z albumu Edwarda Hartwiga "Warschau" (vide: źródła). 

3 komentarze:

  1. firma Skala kojarzy mi się z totalnym dziadostwem, może niesłusznie...
    a i Sezamu mi nie żal, chociaż też mam wspomnienie z triasu: było tam stoisko, gdzie facet wypożyczał gry komputerowe na kasetach na ZX Spectrum, Commodore, Atari... itd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest tak że za każdym razem żal mi architektury. Często żal mi, jak każdemu staruchowi, Warszawy z dzieciństwa (a jego lwią część spędziłem właśnie w centrum). Często też przykro mi nie z tego powodu, że coś rozebrano, tylko że powstanie w tym miejscu jakaś potworna kupa. Plusem nowego budynku będzie inkorporacja wejścia do stacji metra. To lubię.

      Usuń
  2. Dziwne miałes koleżanki ("Pokój Maćka")

    OdpowiedzUsuń