16 cze 2016

Powiśle w "Pożegnaniach warszawskich"

Ponieważ Powiśle lubię bardzo, o czym wielokrotnie pisałem tu i na drugim blogu, odwiedzam je w miarę możliwości regularnie. Czasem bez celu a czasem, bo mam do zrobienia parę zdjęć, takich jak te poniżej. I mimo mojej całej sympatii dla Powiśla, nie mogę powiedzieć, by fakt wykonania tych zdjęć (a w zasadzie efekt na nich uwieczniony) napawał mnie jakąś szczególną radością, bo czasem jak coś poprawią w krajobrazie, to...



 Na przykład można by kiedyś narzekać, że zabudowa Solca była rzadka i chaotyczna. Po dogęszczeniu jakoś oczom nie ulżyło...(1968-2016)




 Elektrownia na Powiślu (1967-2016) czeka na transformację - otaczające ją osiedla już chyba zajęły maksimum przewidywanego terenu. A nie...


No i na szczęście tego chyba nie spieprzą. O ile oczywiście w tle nie powstanie jakiś klocjusz, pełen "nawiązań", uzasadniających jego byt. Wiadukt Markiewicza narysowany w 1966 a sfotografowany w 2016 roku.

Rysunki Mariana Stępnia pochodzą z książki Jerzego Kasprzyckiego "Pożegnania warszawskie" (vide: źródła).

10 komentarzy:

  1. 1. Mam poważne wątpliwości, czy budynek z rysunku to budynek z Twojego zdjęcia. I nie chodzi mi o "Marcinie źle stanąłeś", tylko może go w międzyczasie zburzyli i zbudowali "parę" do pawilonu południowego (w głębi). Dlaczego tak sądzę? Ano dlatego, że nic się nie zgadza - proporcje okien, układ kominów. A na innych rysunkach widać, że są one dość wierne rzeczywistości.

    2. Byłem w tym niebieskim domku, gdy jeszcze istniał, ech...

    3. Tu nie ma co komentaować. Słowem: nuda, panie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ad.1: Tego nie wiem. Istnieje też opcja, że sam rysunek nie był super dokładny a pawilonik na przestrzeni lat ociapano różnymi poprawkami.

      Usuń
    2. Budynek jest przerobiony, bo kiedyś stał w pierzei, więc ma dodane okna z boku i zmieniony dach z 3-spadowego na 4-spadowy. Ale zburzony to raczej nie był.

      Usuń
    3. to nie ten budynek.

      Usuń
    4. To jest nawet zabawne, bo tym razem ujęcie się zgadza a budynki nie.

      Usuń
  2. Te rysunki nie są zbyt dokładne, dość spojrzeć w poprzedniej blotce na rysunek i zdjęcie zdroju na Oboźnej - widać zupełnie inne proporcje. Co, naturalnie, nie wyklucza korekt przy dość gruntownej odnowie budynku.
    Jakoś nigdy nie przepadałem za tymi rysunkami M.Stępnia - były dla mnie zbyt impresyjne, a nie dość precyzyjne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak mi sie skojarzyło/przypomniało - jakby wyglądały zdjęcia 'śladem Dygata' w 'Pożegnaniach'....
    ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a tam nie ma głównie jakiejś Podkowy Leśnej? :-)

      btw. pamiętasz (-cie) film "Sublokator"? ciekawe, gdzie był kręcony.

      Usuń
  4. 1 to jest chyba ten lewy pawilon - między nimi dwoma nie było takiej zabudowy:
    http://www.warszawa1939.pl/zdjecia/solec/old/solec_08.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie zapomniałem żeby tam zajrzeć. Cóż. Może to i ten lewy.

      Usuń