8 gru 2015

Wokół ronda ONZ 2012-2015

Od lat przy rondzie ONZ tkwią w niepewności dwie kamieniczki, mające de facto adres przy Ciepłej/Twardej. Dwa ostańce nie przedstawiają wprawdzie wielkiej wartości architektonicznej, jeno istotny jest fakt, iż w jednej z kamienic urodził się ksiądz Ignacy Skorupka, ale każdy zamach nawet na odrapanego ostańca boli. Dla mnie osobiście te dwie kamienice (i ich tandetna najntisowa dobudówka) były ważnym elementem krajobrazu dzieciństwa i lat późniejszych, ponieważ przechodziłem koło nich za każdym razem, gdy wracałem od żyjącej jeszcze wówczas babci, kierując się ku przystankowi tramwaju linii 33, który po zbudowaniu M2 wrócił na swoje stare miejsce. I z jednej strony jakoś trudno mi uwierzyć, że pewnego dnia miejsca tego nie będzie (lub, jak kto woli, aż tak cudownie się ono zmieni), z drugiej niestety liczne wyburzenia o wiele bardziej cennych i wartościowych obiektów nie pozostawiają mi żadnych złudzeń. Od innych komentarzy i porównań się powstrzymam, bo mnie ściska personalnie.

 Zdjęcia z górnej części każdej z par powstały 12 V 2012, a te z dolnej: 11 XII 2015.





Widok elewacji od strony Jana Pawła.





 Rzucik okiem w bramę (ostatnimi czasy utrudniony, bo zabito ją blachą).




Coraz bardziej stojące otworem okienko.



 Eleganckie arkady najntisowej dobudówki.



Podwórko coraz bardziej zabite dechami (parter), ale nadal ktoś tam mieszka...

3 komentarze:

  1. Jedna ma owszem, adres Ciepła 3, ale druga Twarda 28, co jest o tyle ciekawsze, że ulica Twarda na tym odcinku nie istnieje :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. dla mnie o tyle są cenne one, że pokazują przebieg przedwojennej Twardej... szlak od Grzybowa po Zawiszę, w zasadzie zniweczony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cóż, gdzie są pieniądze, tam są inwestycje, takie jak piękny budynek Banku Zachodniego tuż obok - czyste lata dziewięćdziesiąte. Pogratulować nostalgicznego gustu. Przy tym neomodernistyczny Automobilklub Polski na Bemowie wygląda niemal normalnie.

    OdpowiedzUsuń