2 sie 2015

Dwa ejtisy na niedzielę - Śródmieście i Bródno

Po radosnych powstańczych celebracjach czas na uspokojenie.

Do ejtisów jako epoki mam pewien sentyment, ponieważ wówczas dorastałem i kojarzy mi się czas ów z beztroskim dzieciństwem. Z drugiej strony syf i kryzysowa rzeczywistość raczej nie wzbudzają u mnie jakiegoś większego pragnienia powrotu do tamtego okresu - wiadomo, człowiek sobie stare czasy nieco idealizuje, bo woli zachować te fajne wspomnienia. Powspominajmy więc - co robiliście w sierpniu 1982? :)


 Trochę się namęczyłem lokalizacyjnie. Nie żebym nie wiedział, gdzie jest Arsenał, ale Henryk Jurko, który wykonał tę (poniższą, zresztą, też) fotografię na potrzeby "Stolicy" (okładka numeru 39/82), udał się aż na schody nad wejściem do kina Muranów i dopiero stamtąd zrobił zoooooooom.


A teraz skaczemy sobie na prawy brzeg Wisły, a konkretnie na Bródno. Na zdjęciu skrzyżowanie ulic Wysockiego, Budowlanej i Odrowąża. I tramwaj.


4 komentarze:

  1. o, topole przed Arsenałem były maluśkie. a dziesięć lat temu były strzeliste. ładnie mu było z nimi. i właśnie wtedy je ciachnęli... :-(

    OdpowiedzUsuń
  2. W sierpniu 1982 kąpałem się w Wigrach, podziwiałem kury, krowy oraz jadłem leśne maliny i jagody. Podczas wycieczki samochodowej na północną Suwalszczyznę ojciec nieopatrznie wjechał w strefę przygraniczną, zostaliśmy zatrzymani, wylegitymowani i obdzieleni mandatami. Pamiętam. Zbliżanie się na odległość bliższą niż bodaj 5 km do granicy z bratnim narodem było wówczas wykroczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Do tych bloków bardziej pasował sposób zagospodarowania okolicznej przestrzeni z 1982, niż z 2015.

    Erze - Topól w ogóle mi niezbyt żal, bo to (k)łamliwe drzewa, a tych szczególnie, bo zasłaniały zabytek. Chaszczy sprzed Zamku Ujazdowskiego czy zza Pałacu Kazimierzowskiego też by mi nie było żal.

    OdpowiedzUsuń
  4. O przepraszam. Druga para zdjęć - niedokładny opis. To jest skrzyżowanie ulic Wysockiego, Matki Teresy z Kalkuty, Odrowąża i Budowlanej. O ile na starszym zdjęciu tramwaj znajduje się na ul. Budowlanej, to już na współczesnym znajduje się na ul. Matki Teresy z Kalkuty. Przyznam, że ta zmiana mi nie odpowiada.

    OdpowiedzUsuń