3 maj 2015

Skoro dziś święto, to niech będą tablice

Dwie, ale każda na swój sposób odmieniona przez lata. Zdjęcia oryginalne wykonano na potrzeby "Warszawskiego Kalendarza Ilustrowanego" z 1955 roku a współczesne zdjęcia cyknąłem sześćdziesiąt lat później, w 2015 r.

Tablica numer jeden:


Tablica, upamiętniająca akcję w Cafe-Club przy Nowym Świecie, przeszła dyskretną metamorfozę (trochę przeszkadza rura od rusztowania, ale widać że tablica jest inna).

Errata - po komentarzach Czytelników dorzucam jeszcze jedną, znalezioną na NŚ tablicę:




Jeszcze większą metamorfozę przeszła tablica na Krakowskim Przedmieściu. I kto mówi, że w Warszawie nic się nie dzieje?

9 komentarzy:

  1. To jest prawdopodobnie inna tablica, bo i data się nie zgadza (zamachy na Cafe Club miały miejsce w październiku 1942 oraz w lipcu 1043) i tynk ściany.

    ---

    To, co zrobiono z tym miejscem, to skandal. Wszyscy jakoś k... wiedzieli, że tam są pochowani żołnierze AL, tylko urzędnicy nie wiedzieli...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale jak się dowiedzieli, to grzecznie ich przenieśli na Powązki :)

      Usuń
  2. Ta gwardyjska tablica bez wątpienia jest z innego miejsca, Jeśli dobrze pamiętam, to pierwsza wisi chyba na Nowym Świecie, spory kawałek od Cafe Club.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta tablica wygląda mi na pierwszą wersję tablicy z Karolkowej 32/34 (też chyba nieistniejącej).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to już spory odjazd - bo to że tablica miała być poświęcona akcji przy Cafe Club to nie ja sobie wymyśliłem, tylko taki był podpis pod oryginalnym zdjęciem w WKI. Widocznie wstawili nie tę fotkę, co trzeba.

      Usuń
  4. Wczoraj obszedłem cały NŚ w poszukiwaniu tablic. Znalazłem tylko jedną, na budynku byłej kawiarni Nowy Świat - oczywiście, nie znaczy to że nie ma tam jeszcze innej, mogłem po prostu nie zauważyć. Tę, którą znalazłem, wrzucę do tego posta. Ale to oczywiście inna tablica.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wczoraj ją odnalazłem i też uznałem, że to nie ta :-)

      Usuń
  5. Tło tej tablicy jakby takie same jak pod pierwszą, ale treść zupełnie inna. Czyżby pierwotnie napisano piękna bajeczkę, a potem postanowioną jednak napisać prawdę?

    OdpowiedzUsuń
  6. Z innej beczki: Marcinie, czy prawidłowo odpowiedziałem na Twą zagadkę nr 2917?

    OdpowiedzUsuń