13 sty 2015

Budujemy trasę WZ

Trasa WZ została oddana do użytku 22 lipca (dawniej Emil Wedel) 1949 roku. Była to spektakularna inwestycja powojenna, która nie obyła się bez strat - wyburzono część kamienic na Miodowej (w tym pałac Teppera) oraz kilka kamienic na Nowym Zjeździe. No ale przynajmniej ruch nie idzie przez plac Zamkowy, tylko pod nim.


 Zdjęcie sprzed 1949 roku - niwelowany jest pochyły Nowy Zjazd, kościół św. Anny jeszcze nie odzyskał czubka dzwonnicy...



 A to dość dramatyczna historia, która niestety ostatnio powtórzyła się. Ustawiony na skarpie kościół św. Anny zaczął pękać i wówczas w skarpę wpompowano duże ilości betonu (w każdym razie nie cegieł). Parę lat temu kościół znów zaczął pękać, tylko że w innych miejscach, niż na zdjęciu powyżej.



A to już widok gotowej trasy WZ, prawdopodobnie z lat 70.

Zdjęcia archiwalne pochodzą z książki "Warszawa współczesna - geneza i rozwój" (vide: źródła). Wszystkie ujęcia współczesne to stan z grudnia 2014.

4 komentarze:

  1. Jakiś debil namazał coś dużego białego na murku pod prezbiterium kościoła. Widać to, niestety, z każdej strony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, myslałem że chodzi Ci o to po łacinie.

      Usuń
  2. Lubiłem czekoladki z d. E. Wedel, czego w dzieciństwie oczywiście nie rozumiałem (tak samo, jak tego, że czekoladki mogą nazywać się "22 lipca"), no ale co tam - PRL przyzwyczajał do akceptacji absurdów, co dzisiaj też się zresztą przydaje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń