21 gru 2014

Czary-mary i czego my tu nie mamy?


Pochód PPS z 1 V 1936 nie interesuje mnie specjalnie. Interesuje mnie natomiast to, co widać po prawej stronie starej fotografii, czyli kamienice między Smolną a Nowym Światem... 




Plac o wielu nazwach przeszedł wiele metamorfoz (foty sprzed 1939/1981/2014). I na razie się to zatrzymało. Na wskrzeszenie Pałacu Saskiego chyba nikogo nie stać, a szkoda. Oczywiście, gdyby mieli odbudowywać, optuję za wersją Skwarcowa a nie barokowym, parterowym barakiem budyneczkiem.

Archiwalne zdjęcia pochodzą z książki "Warszawa współczesna - geneza i rozwój" (vide: źródła). Współczesne ujęcia to rok 2014.

9 komentarzy:

  1. Miło widzieć, że OZŻB znikło :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Parterowy barak od przodu: http://i674.photobucket.com/albums/vv108/theville_blog/Warszawa/Srodmiescie/PlacSaski/PalacSaskiXVIIIw_003.jpg
    i od tyłu: http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20130707122203/warszawa/images/2/29/Palac_Saski_XVIII.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też kiedyś był w tej wersji. Mówiłem, nic ciekawego - takie trochę lepsze czworaki ze sztukateriami.

      Usuń
    2. Jakby zbić te gipsowe sztukaterie, to byłby blok.

      Usuń
    3. Dokładnie, jeden z wielu OZŻB.

      Z tego założenia (zbijania) wyszło kilku "modernistycznych" inwestorów, jeszcze przed wojną.

      Usuń
    4. Życzę Ci na Nowy Rok, aby wszystkie gipsowe sztukaterie, które wisiały na warszawskich blokach w 1939, a teraz nie wiszą, zawisły ponownie!

      Usuń
  3. Byłam w parku Miniatur na Woli gdzie pokazywano makiety budynków, których nie ma już w Warszawie. Ale ja nie pokazałam zdjęć na blogu, bo przy wejściu była informacja co grozi za publikację zdjęć bez zgody...szkoda i nie do końca rozumiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, a to ciekawe, gdy park był w parku, nie było obostrzeń.

      Usuń
    2. Do Miniatur były bilety i ściana z desek aby z zewnątrz nic nie było widać...

      Usuń