14 lis 2013

Praga Północ świecka (bloki) i sakralna (Kościół Chrystusa Króla)

Zacznijmy od Pragi sakralnej, bo w Polsce inaczej nie wypada.



To jest kościół Chrystusa Króla przy Tykocińskiej. Jeden z kilku w Warszawie, których budowy nie ukończono przed II wojną i kończono ją potem - więcej o historii świątyni na przykład tutaj.

Zdjęcie z 1956 roku pochodzi z albumu "Kościoły Warszawy w odbudowie" (vide: źródła).



Sufit kościoła udekorowany jest formami do gofrów. Niestety, było zamknięte, więc musiałem zrobić zdjęcie z kruchty i nie mogłem spróbować czy dobre.

Źródło i czas powstania zdjęcia jak w parze powyższej.


Pozostawmy jednak uniesienia religijne i przenieśmy się do prozy rzy... przepraszam, życia.


Ujęcie banalne a powtórzyć się nie da. Nawet w porze bezlistnej bloki osiedla "Praga II" (źródło: album E. Kupieckiego "Warszawa", wydanie z 1963 roku) zasłonięte są kupą gałęzi. Latem w ogóle nic nie widać. Ale może to niewielka strata?

Współczesne ujęcia pochodzą z 2013 r.

5 komentarzy:

  1. Jakby w te gofry powsadzać główki, to byłby Wawel ... no, prawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hm, nigdy nie byłem w tym kościele. Sufit na zdjęciach wygląda na smaczny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miejsce na zieleń w mieście też musi być.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest ten kościół na mojej (krótkiej) liście dobrych kościołów dwudziestowiecznych.

    OdpowiedzUsuń
  5. jest to jeden z kościołów, z których istnienia nie zdawałem sobie sprawy.

    OdpowiedzUsuń