8 sie 2013

Bielany, Młociny, Wrzeciono...

Zacznijmy od najstarszego obrazka - tak przed 1820 r. Aleksander Majerski przedstawił plac przed kościołem kamedułów na Bielanach. W 2013 musiałem zrobić zdjęcie z nieco innego miejsca, gdyż plac przepoczwarzył się w boisko i został ogrodzony.


A to niedatowane zdjęcie nagrobka Stanisława Staszica przy klasztorze i odpowiednik z 2013.

Oba powyższe archiwalne obrazki pochodzą z "Poznaj Warszawę - Żoliborz".


A na koniec dziękuję, tradycyjnie, autorowi wrzeciońskiego bloga na naprowadzenie mnie na trop. Zdjęcie Jacka Sielskiego z 1966 ("Stolica") pokazuje ulicę Wrzeciono z "Okraglakiem", dziś nieco zarośniętym (2013).

7 komentarzy:

  1. Jakby się dogadać z liceum i wpuściliby na boisko, to tam stoi podobny krzyż, więc zdjęcie mogłoby niemal idealnie oddać klimat sprzed lat :)

    Tak się właśnie zacząłem zastanawiać, czy on nie stoi dokładnie w tym samym miejscu, ale nie - nowy stoi bliżej skarpy.

    A Wrzeciono niemal takie jak na zdjęciu to pamiętam. W Okrąglaku była przychodnia i jeszcze wtedy stała brama na cmentarz włoski.

    Dość podobne, co do otoczenia oczywiście, bez krzaków, zdjęcie pokazujące grobowiec Staszica datowane jest na 1926 rok. To powyższe opisują jako "przed wojną" i chyba można by się pokusić, że to pochodzi z podobnego okresu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Młociny kojarzą mi się ze Stępowskim, co ja na to...?
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale na tych zdjęciach nie ma Młocin ;)

      Usuń
  3. Poza tym, że współcześnie mocno zarosło, a plac zamienił się na boisko, to dość wyjątkowy odcinek porównań 'było i jest'.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny przekrój modowy na tym z zdjęciu Okrąglakiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczególnie drugi model od lewej jak klasyczny hipster.

      Usuń
    2. Drugo od lewej to mój faworyt na tym zdjęciu:)

      Usuń