21 maj 2013

Warszawskie pożegnania - Powiśle

Dziś kolejna porcja obrazków z "Warszawskich pożegnań" Jerzego Kasprzyckiego z rysunkami Mariana Stępnia.


I od razu mam problem z pierwszą parą. Według opisu książkowego posesja, widoczna na górnym zdjęciu, miała adres Solec 115 i została rozebrana w 1972 r. (rysunek pochodzi z 1974). Ale numeracja Solca kończy się obecnie na siedemdziesiątce... i nie wiem, w którym miejscu stała ta zabudowa. Cyknąłem w 2013 końcówkę nieparzystej strony Solca, bo być może to tam... ktoś wie?

edit: Po uwagach w komentarzach i wskazaniu miejsca, za co dziękuję, wrzucam fotkę z mniej więcej tej samej lokalizacji. Choć widać niewiele. Bo i jest tam niewiele...



Budynek przy Jazdów 12 (rysunek z 1974) także nie istnieje. Na zdjęciu z 2013 widać przebijający przez zieleń teren ambasady Niemiec.


A tu budynek przy Górnośląskiej 16, zwany "Reymontówką", gdyż mieszkał tam Władysław Stanisław Reymont. Długo nie pomieszkał, ponieważ w parę miesięcy po kupnie mieszkania mu się zmarło, ale nazwa się utrzymała. Rysynek 1976, zdjęcie 2013.


11 komentarzy:

  1. "kto był pierwszym polskim Żydem, który dostał nagrodę Nobla?
    ten, który ożenił się z wdową po Reymoncie".

    tak mi się przypomniał dowcip Słonimskiego. :-)
    dobrze, że z trzech pokazanych par chociaż ten dom przetrwał.

    OdpowiedzUsuń
  2. Google.maps pokazuje adres 70 koło szpitala na Solcu, koło Czerwonego Krzyża, a 115 przy Tamce, nie przy samej, ale blisko.
    Wychodzi mi, że tam właśnie zrobiłeś zdjęcie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym też się posiłkowałem, ale biorąc pod uwagę, że taki adres nie istnieje w ogóle, wolę się upewnić, bo a nuż stał w zupełnie innym miejscu.

      Usuń
    2. Czyli te budynki mają nr 70?
      UTM nr 115 opisuje jako "Blok osiedla Solec" Stępińskiego, a Nr 115a: Pawilon handlowy. Był tam pawilon handlowy?

      Usuń
  3. W portalu warszawa1939 jest tylko Solec 113 i 117 (róg Tamka 15), czyli chyba dobrze.

    Ortofoto pokazuje też ten region (w '45 działka już jest pusta - opcja "zdjęcia").

    OdpowiedzUsuń
  4. Sfociłeś mniej więcej właściwe miejsce, tylko nie w tę stronę, tzn. sfociłeś stronę parzystą. Solec 115 to dziś blok przy rogu z Tamką, nieco od niej odsunięty. Pawilon na rogu, w którym jest dziś Lubaszka, ma adres Solec 117.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sfociłem nie tę stronę numeracyjną, bo tam wskazały mi Gógle. Też się nad tym zastanawiałem, ale naprawdę się pogubiłem, szczególnie że zabudowa z rysunku została zrównana z ziemią w 1972 a bloki Solca są chyba nieco wcześniejsze. No, istnieje też opcja, że to stało gdzieś w oddaleniu od ulicy.

      Usuń
    2. Wyciągnąłem z szafy Warszawskie pożegnania - ten rysunek jest podpisany jako Solec 113, a nie 115. Na fotoplanie '45 można to miejsce zlokalizować, to widok od tyłu, rysownik stał mniej więcej w połowie drogi między Solcem a dzisiejszą Kruczkowskiego, ślepa ściana w tle to tylna ściana kamienicy przy Solcu 113, a dwa niskie budynki stały na zapleczu.

      Usuń
    3. Jej, faktycznie 113. I nie pomyślałem, że rysownik uwieczni całe towarzystwo od zadniej strony. Niemniej, dzięki wielkie za pomoc. Dokonam korekty w weekend, jeśli aura pozwoli.

      Usuń
  5. A jak Powiśle zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat! Wybudowano wiele nowych obiektów, głownie mieszkaniowych. Lada moment zniknie Elektrownia, bo nie działa już od ho ho ho.

    OdpowiedzUsuń