30 maj 2013

Warszawskie place, które nie zawsze są placami


Plac Trzech Krzyży, który wcale nie jest placem, a zmutowanym rondem, uwieczniony przez spółkę Gerson et Lerue w 1858 oraz przeze mnie w 2013.


Plac Krasińskich, który z placu stał się przelotówką między Miodową a Bonifraterską, w ujęciu L. Dymitrowicza z 1876 oraz stan z 2013.


Tu znów Gerson et Lerue (1858) i ich autorstwa widok na plac Żelaznej Bramy, który... hehehehehehe. Przepraszam.

Grafiki pochodzą z książki "Warszawa. Wybór publikacji" (vide: źródła).

16 komentarzy:

  1. niektórym placom się nie poszczęściło. ale za to mamy nowe: plac Defilad na przykład.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny jest placyk przy fontannie w GalMoku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przed Arkadią jeszcze fajniejszy, ludzie siedzą na ławkach i przy stolikach, latem dzieci mają frajdę w fontannach. W zasadzie porównywalny tylko z Rynkiem SM.

      Usuń
    2. Najbardziej bajeranckie są place wewnątrz osiedli zamkniętych.


      PS Dowaliłem "prawidłowe" ujęcie Stolca.

      Usuń
  3. Znaczy samochody rzondzom ;)

    Przez te układy komunikacyjne kształtujące dzisiejsze place do dziś nie mogę znaleźć Ronda Łilsona, którym mnie jeden dziennikarz radiowy od czasu do czasu raczy :D

    OdpowiedzUsuń
  4. A u nas takim nieplacem jest plac Grunwaldzki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. no właśnie, dawno temu był sobie Plac Żelaznej Bramy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale właściwie po co komu Plac Żelaznej Bramy, od kiedy nie ma Żelaznej Bramy?

      Usuń
    2. Ale masz za to osiedle "Za Żelazną Bramą" (której nie ma). A na placu Bernardyńskim nie widziałem ani jednego bernardyna, za to jamnika i wilczura.

      Usuń
    3. A ja byłem jakiś czas temu na placu Zbawiciela i ten tego, noooo...

      Usuń
    4. W dzieciństwie myślałem, że to osiedla nazywa się "Za Żelazną Kurtyną" :/

      Usuń
    5. Sebik, a na placu Dąbrowskiego widziałeś generała Jana Henryka? :-o

      Usuń
    6. Nawet na placu Zamkowym nie ma zamku, lecz jakaś makieta :/

      Usuń
  6. A przy okazji - w pałacu przy nieplacu Krasińskich to już nie ma parkingu? Bo szmata zdaje się nie wisieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cud! Parking jest, szmaty nie ma!

      Usuń