26 kwi 2013

Dwa pomniki razy dwa


Zacznę od Nike, czyli oficjalnie pomnika Bohaterów Warszawy i dwóch ujęć z nim z okolic 1981 roku (plus stan z 2013). Nike stała kiedyś (w zasadzie to leżała) na placu Teatralnym, ale w związku z "rekonstrukcją pierzei" została przeniesiona nieco bardziej na północ, przy tunelu trasy WZ. I leży tam obecnie.



Na górnym zdjęciu widać, jak prezentował się plac Teatralny przed zabudowaniem go od północy. Żeby było ciekawiej, na drugiej fotografii Nike jest obecna nadal, mimo iż zmieniła lokalizację. Przyjrzyjcie się dokładnie oknom po lewej stronie...


Pomnik Micka Adamowicza na Krakowskim Przedmieściu stoi sobie od 1898 roku (z drobną przerwą na detonację) i nic się - mam nadzieję - w tej kwestii nie zmieni. Zdjęcia powstały, tak samo jak w przypadku Nike, w okolicy 1981 i w 2013 r.


A to ujęcie z kościołem karmelitów, w którym to moi rodzice, przymuszeni przez babcie, wzięli ślub kościelny. To były czasy...

Zdjęcia archiwalne pochodzą z "Jesteśmy w Warszawie" (vide: źródła).

10 komentarzy:

  1. Dobrze, że przez babcię, a nie przez ciebie ;)

    Karmelity bose zrobiły sobie teraz dzień otwarty swojego seminarium i tyle mogę powiedzieć, że w buty odziane chodziły. Jako i Wieszcz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nike przed Teatrem to widok znany i oczywisty, ale teraz, gdy są zestawione stare i nowe zdjęcie pomnika, ten dawny niski cokół wydaje się pokracznie niski.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadza się, im wyżej Nike wzlatuje tym smuklej i bardziej elegancko wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
  4. U karmelitów to byłem (tylko) za świadka u przyjaciela ;)
    A Nike zdecydowanie wolałem w oryginalnej lokalizacji i z niskim cokołem, w odróżnieniu od koleżeństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wolałem. Na tym wysokim cokole z bliska ogląda się ją z dziwnej perspektywy. Ale w ogóle nie bardzo lubię kobiety-kulturystki.

      Usuń
  5. Na otoczenie Mickiewicza też w międzyczasie spadły 4 lampiony.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moi też tam, o ile wiem bez przymusu, za to na niezbyt długo ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niedawno poświęciłem Nike cały post na swoim blogu. Odludzie na którym teraz stoi jest nie do zaakceptowania. Przynajmniej dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Audycja zawierała lokowanie produktu.

    OdpowiedzUsuń