26 mar 2013

Żelazna 2/3

Dziś druga porcja zdjęć Żelaznej. Dziś to, co zniknęło.


Ruiny kamienicy pod nr 39 (r. 1945) - w jej miejscu wznosi się nowoczesny apartamentowiec (zdj. 2013).


Kamienica nr 42 wznosiła się między Prostą  a Pańską (fot. 1936). Dziś wznosi się tam kiosk, chyba nieczynny zresztą (2013).




Składy miejskie i winiarnia Trippenbacha pod numerem 56 były niegdyś najdłuższym budynkiem przy Żelaznej (fot. 1936/2013).



I teraz mam zagwozdkę. Zdjęcie górne, z 1938 r., podpisane było, że to narożnik Żelaznej i Prostej, i że Norblin. Układ okien od ulicy się zgadza, ale niepokoi mnie, że jest tam brama wjazdowa (widoczna na moim zdjęciu z 2013). Czy zrobiłem zdjęcie jakoś nie z tej strony, czy budynek po wojnie nieco ciachnięto? Jeśli to ten sam dom, byłaby to jedyna fotografia z dzisiejszego zestawu, na której coś dotrwało do czasów obecnych.


Zdjęcia pochodzą ze "Stolicy" (18/1984).

9 komentarzy:

  1. Na Krakowskiem i Nowem Świecie cieli w poziomie to tu może pocięli w pionie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest dokładnie tak, jak piszesz - po wojnie przy poszerzaniu (i wykrzywianiu) Prostej budynek ciachnięto od południa. Teraz ma 5 osi okiennych, przed wojną miał prawdopodobnie 10 (tak mi wynika z ortofotomapy), więc to, co teraz jest pierwszym oknem od lewej, przed wojną było ostatnim po prawej całym oknem widocznym na zdjęciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydałby się przedwojenny stritwju. Oj, bardzo by się przydał.

      Usuń
    2. Nazywa się "Warszawa 1935" i dostęp doń kosztuje 15 zł/16 minut.

      Usuń
  3. co tu dużo mówić, było ładniej. tak, jak w odpowiedzi Radia Erewań na pytanie "kiedy będzie lepiej" - "lepiej już było".

    OdpowiedzUsuń
  4. Proponuje rozważenie zamieszczaniem współczesnych zdjęć o rozmiarach co najmniej 1200px. Google znacznie podniosło limity w Picassa Web Albums.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od kiedy podniosło? Ja mam cały czas info, że 1 GB, chyba że zdjęcia <800 px. No chyba że ma się gógiel plusa, a tego mieć nie zamierzam.

      Usuń
    2. Nie 1GB tylko 5GB jest od ... chyba ... sierpnia 2012.

      Tutaj link do spr. swojego konta w picasa: https://picasaweb.google.com/lh/settings#general

      Na swoim blogu mam około 800 zdjęć i wszystkie około 1200px, a Picasa pokazuje, że z z 5GB zużyłem 0,03 GB czyli 0,6%.

      Google+ jest OK.

      Usuń
  5. oglądałam ostatnio stare zdjęcia składów na Żelaznej, świetny budynek :) tu trochę inne ujęcie http://www.warszawa1939.pl/index_arch_main.php?r1=zelazna_56&r3=9

    OdpowiedzUsuń