14 mar 2013

Mokotów 40/50/60

Dziś trzy ujęcia z Mokotowa, z trzech różnych dekad.


To zdjęcie wykonał z placu Unii Lubelskiej w 1941 r. nieznany fotograf. Przedstawia stojącą do dziś rogatkę (oczywiście, w komplecie z drugą), pomnik Lotnika (obecnie przy Wawelskiej) i budujące się bloczki autorstwa Bohdana Pniewskiego, ukończone po wojnie, a na nowym (2013) zdjęciu zasłonięte przez inny blok mieszkalny.



Przechodzimy do lat pięćdziesiątych. To zdjęcie ukazało się zarówno w albumie "Warszawa" jak i w "Vademecum Warszawskim" (1957) i przedstawia Szkołę Podstawową nr 46 im. Stefana Starzyńskiego przy ulicy Wałbrzyskiej 5. Budynek sfotografowano od podwórza - obecnie (2013) niemożliwe jest wykonanie takiego samego ujęcia z powodu licznych dobudówek, murków i skate parku.



A to zdjęcie z wydanego w 1967 roku albumu "Warszawa - krajobraz i architektura" także jest w 2013 nie do powtórzenia. Mokotów zmiennym jest.

8 komentarzy:

  1. no. jest wreszcie moja buda. całkiem zgrabny budynek notabene.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ miałem okazję być kilkakrotnie w środku, stwierdzam stan eee dość dziwny, jeśli o wnętrze chodzi.

      Usuń
    2. Do 46 chodziłem do zerówki. Czyli i moja.
      A po co przed tym dużym przy Pl. Unii stoi bania z tynkiem?

      Usuń
    3. Marcin - co masz na myśli? bo dawno tam nie byłem, ostatnio chyba w któreś wybory w latach 90.

      Piotr H. - do której grupy? tynk jest pewnie do wnęcz.

      Usuń
    4. Nie wiem, do której grupy. Z zerówki pamiętam tylko dwie rzeczy: chodzenie do niej ulicą Wałbrzyską wzdłuż cmentarza i chłopaka z wielkim glutem stale zwisającym z nosa, którego się brzydziłem.
      Tynk - to po takich biurowcach ganiają od ściany do ściany faceci ze szpachlami? Myślałem, że to się składa z gotowych klocków.

      Usuń
    5. natryskują agregatem.
      jeśli nie przypomnisz sobie, do której grupy chodziłeś, nie będziemy mogli ustalić czy to może mnie wisiał glut. ale raczej nie - pęd powietrza by mi go urwał.

      Usuń
  2. W tej szkole nie byłem, ale Suuuper Saaam oddajta!

    OdpowiedzUsuń
  3. ech, dziś dużo zmian...

    OdpowiedzUsuń