17 paź 2012

Praga 60/70




Na początek dwa niemal identyczne ujęcia z 1964 roku - rondo Waszyngtona i pokazywany tu już niedawno eks-Mister Warszawy. Obecnie wygrałby co najwyżej konkurs na rzeźbę abstrakcyjną po tym, jak mu doczepiono reklamę w najmniej sensownym miejscu.



Nawet peerelowskie osiedla zmieniają bryły. I nie chodzi mi o styropianizację a o to, że osiedle Przyczółek Grochowski (zdj.1970/2012) straciło część charakterystycznych "kładek".



Rok 1975 i 2012 - budowa szpitala bródnowskiego. Oczywiście, robiąc zdjęcie, usłyszałem od jakiegoś ciecia standardowe "a po co pan tu fotografuje". Chyba zacznę chodzić z miotaczem zupy owocowej.


Archiwalia pochodzą z "Warszawskiego Kalendarza Ilustrowanego" (rok 1964) i osiedlowe z książki "Portret miasta" (vide: źródła).

15 komentarzy:

  1. Marcinie, czy będąc w okolicach wiadomego obiektu gmerałeś może przy jego dachu?

    Sorry za wczorajsze wpisy, jakiś byłem rozkojarzony...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bo to nie był "cieć" tylko strażnik Teksasu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Musimy chyba opracować jakiś standardowy zestaw odpowiedzi dla cieci, stróżów i babci parafialnych.
    PS. A co zrobili z tymi kładkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I am I:

      - mam jedną standardową odpowiedź.

      - kładki były chyba łącznikiem między blokami osiedla a terenem zielonym, na którym był chodnik. Obecnie na terenie zielonym stoi ogrodzone apartamą, więc kładka musiała zniknąć, co by pospólstwo ze starego bloku nie było połączone z jaśniepaństwem z pierwszego.

      Usuń
  4. Za każdy najmniejszy nawet kawałek historii Pragi - dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ech, troszkę się czepnę. Pragi to na tych zdjęciach nie ma. Rondo Waszyngtona (styk Saskiej Kępy i Kamionka) i Przyczółek Grochowski (Gocław) - Praga Południe (co to za Praga), Szpital Bródnowski - kiedyś Praga Północ, obecnie Targówek. Gdzie tym wszystkim lokalizacjom do Pragi. Jak widzę tytuł "Praga" to automatycznie myślę o terenach obecnej Pragi Północ. Do tego wpisu bardziej by mi pasował tytuł "Po prawej stronie Wisły".
    @I am i - z kładkami które zniknęły, jest dokładnie tak jak napisał Marcin.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wisien - historycznie z pewnością tak. Ale współcześnie jest to Praga, tak samo jak Wesoła jest Warszawą. Granice się zmieniają z upływem czasu, tak samo zresztą jest z Wolą. A po prawej stronie Wisły są również Otwock czy Siedlce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współcześnie, jak sam napisałeś poniżej, Bródno znajduje się na obszarze Targówka, więc nie jest to Praga. Kiedyś miało tyle wspólnego z Pragą, że znajdowało się na obszarze Pragi Północ.
      Praga Południe to sztuczny twór, który oprócz pierwszego członu nazwy nie ma nic wspólnego z Pragą.
      Wiem, że po prawej stronie Wisły jest też Otwock, Siedlce i wiele innych miast i miasteczek. Wymień choć jedno miasto (i to nie tylko po prawej stronie Wisły) w którym znajdą się nie trzy ale chociaż jeden z wymienionych obiektów: Rondo Waszyngtona, Przyczółek Grochowski, Szpital Bródnowski. :-)
      Tak wiem, czepiam się. :-)

      Usuń
  7. PS Ale rozumiem Twój dylemat. Bo np gdy robiłem zdjęcie szpitala, to byłem na Targówku. Ale za PRL sfotografowano go na Pradze Północ.

    OdpowiedzUsuń
  8. czasem używa się określenia "Praga" w szerokim sensie "część miasta po prawej stronie Wisły". przynajmniej ja tak mam ;-) ale fakt, że Falenicy czy Maniek-Wojd chyba bym tak nie nazwał.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja się całkowicie zgadzam z Wisienką. Saska Kępa, Grochów i Bródno, zwane też Targówkiem.
    Poza tym gdzieś mi kołacze się po głowie, że Bródno nigdy nie lubiło, jak się je utożsamiało z Pragą, ale mogę się mylić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za wsparcie. Już nie czuję się taki samotny. :-)

      Usuń
  10. Aha, wszystko jasne; nie nazywamy Targówka Pragą, bo choć nią był, to nie jest, natomiast Grochowa nie nazywamy Pragą, bo - choć nią jest - to nie był.

    OdpowiedzUsuń
  11. Sama bym tego lepiej nie ujęła. :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja bym to ujął inaczej. Nie nazywamy Targówka i Grochowa PRAGĄ, bo tak naprawdę nigdy nią nie były i nie są.

    OdpowiedzUsuń