21 paź 2012

Dziewiętnaste stulecie w obiektywie


Rok 1898 - Plac Mirowski. . Na zdjęciu trwa sprzątanie terenu pod budowę hal, która rozpoczęła się w 1899 r. i dość szybko, bo już w 1901 zakończyła.  Hale - jak widać na zdjęciu z 2012 - stoją do dziś. W tle starej fotografii widoczna jest remiza przy Chłodnej, a konkretnie wieża czatownicza.Ta z kolei doczekała wojny a następnie  zniknęła z krajobrazu. No bywa.




Przy Senatorskiej 22 mieścił się niegdyś zakład fotograficzny "Prim", którego właściciel pozuje do zdjęcia przed tymże w 1869.W 2012 próżno szukać jakichkolwiek śladów tamtejszej zabudowy.



Teatr Letni w Ogrodzie Saskim (tu na zdjęciu z ósmej dekady XIX wieku) był imponującą budowlą z drewna. Niestety, materiał z którego go wykonano, zdeterminował jego żywotność już w pierwszych dniach wojny. Dziś w tym miejscu jest trawnik (fot. 2012).


Mennica przy Bielańskiej (tu na fotografii z 1870) ustąpiła swego czasu miejsca Bankowi Polskiemu. Ten natomiast... ekhm. No właśnie (2012).

Archiwalia pochodzą z książki "Warszawa na fotografiach z XIX wieku" (patrz: źródła).

24 komentarze:

  1. No tak, to ostatnie przeraża najbardziej. Podobno jednak w środku jest nieco lepiej. Byłeś może?

    OdpowiedzUsuń
  2. W środku może jest nieco lepiej, bo tam zachowali co nieco z wystroju pierwotnego Banku Polskiego. Jeśli więc za zasługę dzisiejszych architektów uważamy to, że nie zniszczyli (ładniejszych) dzieł swoich poprzedników... to rzeczywiście w środku może być ładniej.

    OdpowiedzUsuń
  3. gdy to budowali, myślałem, że będzie znośnie. lecz gdy pojawiły się te przeszklenia...

    fajne wejście do zakładu "Prim".

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. I am I - jeszcze nie byłem, widziałem tylko na zdjęciach.

    H_Piotr - tak, jeśli zasługą jest to, że "mogliśmy bardziej spieprzyć", co niech może lepiej nic nie robią.

    Er - miałem bardzo podobne odczucia. Jak zobaczyłem krejzi najntis, to mi się obiad cofnął.

    Wisien - Tworki. Oddział okulistyczny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Odział okulistyczny? Dlaczego? Troszkę za szybko usunąłem poprzedni komentarz - "A które to jest miasto?"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sorka - "A jakie to jest miasto?"

      Usuń
    2. Oddział okulistyczny w Tworkach, bo można zwariować od samego patrzenia na wersje współczesne.

      Usuń
  7. Czytający mogą nie zrozumieć o co mi chodzi. Wiem, jestem złośliwa bestia i potrafię się czepiać.
    Chodzi mi o wpis "Praga 60/70". http://wczorajidzis.blogspot.com/2012/10/praga-6070_17.html
    Znowu się czepiam. Na zdjęciach z podanego powyżej adresu internetowego, nie ma Pragi. Po mojej sugestii na temat tytułu wpisu, otrzymałem odpowiedź Autora bloga sugerującą, że będzie on niezrozumiały (nie odnoszący się do konkretnego miasta).
    A czy tytuł tego wpisu może coś pomóc w lokalizacji miasta?
    Drodzy "lewobreźniacy" - poznajcie dokładnie historię tej "gorszej", prawej części Warszawy.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wisien, doskonale wiem, o co Ci chodzi, ale:

      1.W okresie, kiedy powstawało zdjęcie szpitala, BYŁ on częścią dzielnicy Praga-Północ.

      2.Grochów, Saska Kępa, Kamionek itp. NALEŻĄ do dzielnicy Praga-Południe, niezależnie od niezgodności z historycznym nazewnictwem.

      Zażalenia proszę nadsyłać do MSI.

      Usuń
    2. "1.W okresie, kiedy powstawało zdjęcie szpitala, BYŁ on częścią dzielnicy Praga-Północ." - ale obecnie nie jest, już to podważa tytuł wpisu (pomijając, że Pragą nigdy nie był).
      "2.Grochów, Saska Kępa, Kamionek itp. NALEŻĄ do dzielnicy Praga-Południe, niezależnie od niezgodności z historycznym nazewnictwem." - Praga Południe i Praga to całkiem różne lokalizacje. Ponadto sam napisałeś: "Grochów, Saska Kępa, Kamionek". Gdzie tu występuje PRAGA? Powtarzam - Praga Południe to sztuczny twór. Równie dobrze można by podzielić pozostałe dzielnice (administracyjnie) na Górny Mokotów i Dolny Mokotów. Pozostałe dzielnice przez które przebiega skarpa wiślana również.
      Wiem, nadal się czepiam. :-)

      Usuń
    3. Ad.1 Nie podważa, gdyż w dziedzinie "Wczoraj..." się mieści.

      Ad.2 Mirów, Ulrychów czy Czyste to też różne miejsca a mieszczą się w dzielnicy Wola.

      Aha, gdzie mieszczą się ratusze Saskiej Kępy i Kamionka? Musiałem je przeoczyć.

      Usuń
    4. No właśnie. Typowe podejście do tematu "ludzi z lewego brzegu" - gdzie są ratusze. A gdzie była Praga na terenach Grochowa, Gocławia, Bródna?

      Usuń
    5. Zapomniałbym - w temacie "wczoraj" mieściło się jako PRAGA PÓŁNOC, nie Praga. A w temacie "przedwczoraj" już by się nie mieściło.

      Usuń
    6. Mirów, Ulrychów, Czyste nadal funkcjonują w nazewnictwie terenów wolskich. Praga też funkcjonuje w nazewnictwie terenów praskich, niestety, nie tylko praskich.

      Usuń
    7. "Ludzie z lewego brzegu" to jakiś inny gatunek?

      "Mirów, Ulrychów, Czyste nadal funkcjonują w nazewnictwie terenów wolskich." - tak, a na tabliczkach MSI nie ma nigdzie nazwy WOLA. Więc się ciesz, że masz nadmiar Pragi, skoro niektórzy na Woli nawet Woli nie mają.

      A w ogóle Wisien to zamiast marnować czas i energię, jak już skończysz wpis akcyjny, mógłbyś się pokusić o wpis na temat tego, co jest Pragą a co nie (jako "człowiek z prawego brzegu" jesteś do tego z pewnością bardziej predestynowany niż ci z lewego).

      Przy okazji zobacz, jak otagowałem już dość dawno Pragę Południe na "Na zawsze Warszawa" :-)

      Usuń
    8. Wisien - Też jestem "człowiekiem z lewego brzegu" i jakoś wiem, co jest historyczną Pragą, a co nią nie jest. Mam prośbę - nie twórzmy sztucznych podziałów "my-wy", przynajmniej wewnątrz Warszawy. Wystarczy, że pół Polski tworzy jakiś podział "Warszawiacy-reszta".

      Co do ratuszów - kurczę, na Mokotowie nie ma ratusza z prawdziwego zdarzenia, to co? Nie ma Mokotowa?

      Marcin - Dla uspokojenia co poniektórych "ludzi z prawego brzegu" mógłbyś pozamieniać tagi typu "Praga Płd." na "dzielnica administracyjna W-wa Praga Płd.".

      Usuń
    9. Hrabio - spodziewałem się, że w pewnym momencie włączysz się do tej dyskusji. Zapewne natknąłeś się na moje komentarze na forach internetowych. Absolutnie nie jest moim celem tworzenie podziałów (sztucznych) "my - wy". Wręcz przeciwnie. Strasznie "wkurza" mnie wojna Warszawa - reszta Polski. Nienawidzę określenia "słoiki". Chodzi mi tylko o spojrzenie "ludzi z lewego brzegu" na prawy brzeg. Dla większości mieszkańców lewego brzegu Warszawy, cała prawobrzeżna Warszawa to Praga. Sam nieraz używam określenia "praska strona Wisły" (mój błąd). Marcin prowadzi, na wysokim poziomie, dwa warszawskie blogi i chyba mogę trochę więcej od Niego wymagać.

      Usuń
    10. @Marcin - Widzę,że moje komentarze trochę Cię irytują. Bardzo wysoko cenię sobie Twoje blogi, robisz naprawdę dużo dobrego dla Warszawy.
      Zapewne nie wiesz, że moje problemy z moim blogiem są ściśle powiązane z opieką nad moją osiemdziesięco dziewięcio (specjalnie pisane słownie i rozdzielnie) letnią Mamą.
      A z nadmiaru Pragi na "Niepradze" wcale się nie cieszę, wręcz przeciwnie.
      Wiem, nadal się czepiam. :-)

      Usuń
    11. Wisien - bardzo mi przykro, każdy ma jakieś nieprzyjemne sprawy rodzinne.

      Twoje komentarze mnie nie irytują, ale uważam że cała sprawa z nazywaniem zebranych do kupy Grochowa, Kamionka itp. "Pragą Południe" (razem z Gocławiem, Saską Kępą i cholera wie czym jeszcze) niestety nie zależy ode mnie, a od MSI, gdzie - jak sugerowałem wcześniej - powinieneś zgłosić zażalenie.

      Usuń
    12. "ale uważam że cała sprawa z nazywaniem zebranych do kupy Grochowa, Kamionka itp. "Pragą Południe" (razem z Gocławiem, Saską Kępą i cholera wie czym jeszcze) niestety nie zależy ode mnie, a od MSI" - a jak ma się do tego teren Targówka? Jak mogłeś "wrzucić" do jednego "worka" wszystkie te tereny jako Pragę? "Hrabia_piotr" napisał - "Też jestem "człowiekiem z lewego brzegu" i jakoś wiem, co jest historyczną Pragą, a co nią nie jest". Niestety, dużo osób "jakoś" tego nie wie. Co najgorsze - wiele mieszkańców prawego brzegu Wisły też tego nie wie. Dlaczego? Bo jest to ludność napływowa. Nigdy nie twierdziłem, że są to ludzie gorszej kategorii. Po prostu - nie są stąd. Kto ma im przekazać "co i jak" jak nie my - warszawscy blogerzy - ludzie, którzy kochają to miasto.
      "A w ogóle Wisien to zamiast marnować czas i energię, jak już skończysz wpis akcyjny, mógłbyś się pokusić o wpis na temat tego, co jest Pragą a co nie" - Twój blog jest bardziej popularny niż mój. Musiałbym poświęcić dużo więcej czasu i energii, żeby zwrócić uwagę czytelników blogów na kwestię Pragi na swoim blogu, niż komentując Twój wpis.

      Usuń
  8. Teatr letni wyjątkowej urody był. Szkoda go bardzo.
    W rodzinnym albumie mam stare wycinki z gazet, muszę sprawdzić, czy aby nie właśnie z tego miejsca ....

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnia para powinna być ocenzurowana.

    OdpowiedzUsuń