11 cze 2012

Śródmieście Południowe lata 30/40

Pisałem to już wiele razy, ale napiszę raz jeszcze: Śródmieście Południowe jest mi bardzo bliskie. Tu chodziłem do podstawówki, liceum i na studia i siłą rzeczy szwendanie się po okolicy stało się rzeczą naturalną...


Na początek przykry obrazek z okresu Powstania Warszawskiego - w tle ulica Śniadeckich, poniżej stan z 2012.



Aleja Szucha - Ministerstwo Edukacji (co jakiś czas przyjmujące różne dziwne nazwy) w latach trzydziestych XXw w. i w 2012.



Czytelnia przy Koszykowej jak stała - tak stoi. Za to z otoczeniem różnie bywa.


Archiwalne zdjęcia pochodzą z książki E. Szwankowskiego"Warszawa" (vide: źródła).

6 komentarzy:

  1. Ostatnie najbliższe mi geograficznie i sentymentalnie (nie dość, że moja mama tam pracowała, to i ja tam się szwendałem wcale często.

    OdpowiedzUsuń
  2. No cóż, ja nie mam aż takich sentymentów, bo z dzieciństwem bardziej kojarzę Grochów i Solec. No ale to oczywiste, że Śródmieście Południowe jest zaj...ste :) Ministerstwo Edukacji - budynek klasa!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tam, gdzie teraz jest szyld Fuji Film swego czasu było coś takiego, co się zwało - jeśli dobrze pamiętam - Foto Lab. Jak otworzono to na początku lat 90, to był to niemal kosmos, wydawało się wtedy takie fajowe, nowoczesne.
    Na lewo od tego sklepu była cukiernia, bodajże zwała się Camargo, oraz fryzjer, u którego w dzieciństwie strzygli mi pióra.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze zdjęcie chyba raczej z okresu po powstaniu. W tamtych czasach jeden dzień różnicy i kilkaset metrów to jak niebo a ziemia.

    Druga para - tu zrobiłem kiedyś błąd, bo najpierw robiłem zdjęcia stamtąd, gdzie Ty, a potem podszedłem pod budynek dofocić jakiś detal. Efekt - spisanie przez nadgorliwego żandarma. Bynajmniej nie z Saint Tropez.

    Trzecia - moja mama tez tu pracowała, konkretnie naprzeciwko, więc tez mi się te okolice miło kojarzą z dzieciństwem (no, może z wczesnym nastolactwem).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsze zdjęcie - Była środa, 15:43, zachmurzenie umiarkowane. Wilgotność powietrza 47%.

      Usuń
  5. Szuchą Aleje tak ciągle focę i focę i ani jednej foty nie mam a sadzę się na Ministerstwo Braku Edukacji i orła na nim. A tak w ogóle to Śródmieścieeeeeeeeee biało czeeeerwoniiii!

    OdpowiedzUsuń