27 kwi 2012

Śródmieście Północne przed 1939 i w 2012



Ulica Żabia i parkan Ogrodu Saskiego. Cóż, zapewne to gdzieś tu...




Kamienica przy Żabiej 3 stała albo tu, albo odrobinkę dalej...



Plac Żelaznej Bramy został zdegradowany do roli skwerku osiedlowego przy bloczyskach Żelaznej Bramy. Na starym zdjęciu widać Hale Mirowskie a na nowym nie, bo po wojnie pałac Lubomirskich został przekręcony frontem do Marszałkowskiej.



A skoro już o Marszałkowskiej mowa... Praktycznie do wojny Marszałkowska kończyła się na Królewskiej. Jednak pod koniec lat trzydziestych powstało jej przedłużenie, uwiecznione na zdjęciu zapewne z pierwszych dni wojny. W tle widać wieżyczkę PAST-y.




Kamienica na rogu ulic Przejazd i Długiej stała gdzieś tu...

Archiwalne zdjęcia pochodzą z książki "Warszawa na starej fotografii" (vide: źródła).

10 komentarzy:

  1. Żabia 3 stała dalej, Hotel Saski miał od Żabiej nr. 9 czyli miedzy nimi w logicznym ciągu pierzejowym były kamienice 5 i 7:) Żeby ją cyknąć to musiałbyś stanąć chyba jakoś tak przy skrzyżowaniu dzisiejszej ulicy Plac Żelaznej Bramy i Marszałkowskiej. I tak samo parkan był robiony chyba jakoś spod nr. 3 lub 5 i należałoby skierować go w lewo, w stronę ogrodu :D Przepraszam za długi wywód, wiem, że inni mają tu monopol na wiedzę co, gdzie i skąd. Zdjęcia oczywiście bardzo ładne a miasto nam pięknieje (sam nie wiem jak mi to przez klawiaturę przeszło ale cóż...)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. O, z 3 tak mi sie zdawało a co do ogrodzenia to nie miałem zielonego pojęcia ani w żadnym innym kolorze. Jeśli dziś zdążę, to dorobię remiks.

    Bardzo ładny komentarz, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. No to żeś dzisiem pojechał po całości - nic się nie zachowało... a niech to!

    OdpowiedzUsuń
  4. nie wszystko przed wojną było piękne, nawet w środmiesciu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie tak się zdziwiłem, że na trzeciej parze na starym zdjęciu widać halę Mirowską, a na nowym już nie. Miło wiedzieć, że zrobili...przekręt.

    OdpowiedzUsuń
  6. "wiem, że inni mają tu monopol na wiedzę co, gdzie i skąd." - Czy ty może w innym życiu miałeś nicka Palker? Bo zachowanie podobne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Nie. Zawsze byłem Sebkiem, w technikum miałem na plecaku logo Black Sabbath więc byłem Sabbathem a później Sebikiem. Ale jeśli wziąłeś to do siebie to przykro mi - nie o Ciebie mi chodziło ani o nikogo kto się tutaj podpisuje swoim nickiem ale o znawców Anonimowych...

      Usuń
  7. Dziękuję za poprawki, już naniosłem - przynajmniej tak mi się zdaje.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podpiszę się pod tym, co napisał I am I...

    OdpowiedzUsuń