15 kwi 2012

Przedwojenna Starówka*


Kamienica "Pod Murzynkiem" przed 1939 i w 2012. Jak widać, Stare Miasto przed II wojną światową było wykwintną, elegancką dzielnicą. Aż się chciało zwiedzać.



Kamienica Wójta, który nie był Książętami Mazowieckimi w okresie przedwojennym i w 2012.




Zamek Królewski i kolumna Zygmunta III Wazy przed 1939 r. i w 2012.

*Dopiero kilka lat temu uświadomiono mi, że określenia "starówka" używają przeważnie warszawiacy.

Materiały archiwalne pochodzą z książki "Warszawa. Rozwój urbanistyczny i architektoniczny" (vide: źródła).

3 komentarze:

  1. O takiej właśnie Starówce słyszałem w opowiadaniach rodzinnych - mimo wszystko z pomocą wehikułu czasu chętnie bym się tam choć na chwilę przeniósł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzisiaj się tam zapuściłem, mnóstwo ludzi, ale pogoda tak urocza, że w ogóle mi te tłumy nie przeszkadzały, nawet stwierdziłem, że - wbrew temu co mawiają niektórzy - warszawska starówka ma swój klimat. A ja nie jestem jakiś zaprzysięgłym miłośnikiem tego miejsca, nie ze względu na wygląd czy architekturę, ale właśnie z powodu ludzi, których przeważnie jest tam jak na mój gust ciut za dużo.

    A co do określenia 'starówka'. Ciekawe spostrzeżenie, chyba muszę się przyjrzeć sprawie z bliska ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aha, chciałem jeszcze dodać, że murzynek na pierwszym zdjęciu wygląda rzeczywiście jak...murzynek :)

    OdpowiedzUsuń