9 kwi 2012

Okolice placu Trzech Krzyży w XVIII i XIX w.



Widok Nowego Światu od placu Trzech Krzyży u Vogla w 1785 i u mnie w 2012.
W związku z "okazaniem się" nie tego kierunku, wymieniam na to, co akurat mam pod ręką.




Park przy Książęcej w malarstwie Zygmunta Vogla i to samo miejsce w 2012. Po prawej stronie widać na obu obrazkach wejście do Eliseum.





Plac Trzech Krzyży na obrazie Władysława Podkowińskiego z 1887 oraz na zdjęciach z 1984 i 2012. Na obrazie po prawej widać wieżę czatowniczą, która przetrwała wojnę, ale została rozebrana podczas budowy Domu Partii.

Archiwalne obrazki pochodzą z "Widoków dawnej Warszawy" (vide: źródła).

8 komentarzy:

  1. Podkowiński jak zawsze zaSzalaŁ ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pierwszym obrazku trzeciej pary jakiegoś pirata drogowego malarz uchwycił ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem w 100% pewien, ale sądzę, że w pierwszej parze, mimo formalnego podobieństwa,to jednak nie jest ten sam budynek. Czemu? Bo nigdy nie słyszałem o przesuwaniu kolumn z krzyżami i figury św. Jana Nepomucena z północnej części placu na południową. Więc pewnie dawny "fotograf" stał w miejscu obecnego przejścia dla pieszych przez Al. Ujazdowskie u południowego wylotu na plac, a kamieniczka stała w miejscu obecnego gmachu Ministerstwa "Gospodraki".

    U mnie dziś na blogu też plac Trzech Krzyży:
    http://fenomenwarszawy.blogspot.com/2012/04/naprawde-stare-latarnie-na-pl-trzech.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Dyćko się zmieniło. Chociaż też mam wątpliwości co do pierwszej pary. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ha, no i fakt - opis w źródle skłonił mnie do postawienia się w stronę adresu Nowy Świat 1, podczas gdy to jest zupełnie co innego.

    Inna sprawa że krzyże na obrazie też mi dziwnie wyglądają, ale nieważne.

    Sebik, dzięki za podesłanie info.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam, że w ogóle nie zauważyłem figury Nepomucena na reprodukcji ;D

      Usuń
    2. Może to w ogóle ta sama kamienica, co na Twoim zdjęciu między Instytutem Głuchoniemych, a hotelem Szeratą?

      Usuń
    3. A może - napisali, że po przebudowie niepodobna do siebie. Bo chyba nie jest to siedziba Instytutu Głuchoniemych?

      Usuń