12 sie 2011

Zoliborski spacerek

To co, na Żoliborz znów dziś? Proszę bardzo.


Teatr Komedia w latach 1973 i 2011. Musiałem się nieco zbliżyć z nowym ujęciem ze względu na zakrzaczenie terenu znacznie większe dziś niż 38 lat temu.



Zmienił się plac Wilsona i to znacznie. Pojawiła się stacja metra. Zniknęła ścieżka, którą można było kiedyś przemierzyć środek placu. Dlatego nowe zdjęcie (2011) nie jest zrobione z tego samego miejsca, co stare (1973). Wiem, mogłem poczekać aż opadną liście, ale akurat w pobliskim empiku była przecena płyt Zbigniewa Gniewaszewskiego.




Nieopodal teatru Komedia wyrósł - jeszcze przed wojną -taki ładny bloczek, który stoi, podobnie jak znaczna część okolicznej zabudowy, do dnia dzisiejszego. Zdjęcia pochodzą odpowiednio z 1963 i 2011 roku.



Most Gdański oddziela Żoliborz od Śródmieścia. Ale nigdy nie pamiętam, do której z dzielnic należy. Mnie się mimo wszystko kojarzył bardziej żoliborsko niż śródmiejsko - po tej stronie Wisły, znaczy się. Zdjęcia z 1963 i 2011.


Fotografie archiwalne pochodzą z albumu "Warszawa" Arkad (1963; vide: źródła) oraz ze "Stolicy" (1973).

6 komentarzy:

  1. O, ten bloczek wedle Komedii to mi się zawsze widział (w odróżnieniu od repertuaru samej Komedii).

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie się też most Gdański kojarzy z Żoliborzem :) BTW jak pięknie widac na starych zdjęciach praski brzeg... teraz nawet zimą nie ma szans go takim zobaczyć...

    OdpowiedzUsuń
  3. Hm, trudno powiedzieć, że bloczek (a właściwie, czemu nie kamienica? ;) wyrósł koło teatru Komedia, którego (jak sam zauważyłeś) jeszcze wtedy nie było. To tak jakby powiedzieć, że hotel Polonia wyrósł koło Pałacu Kultury, którego jeszcze po prostu wtedy nie było :)))

    Ba, mnie się nawet rondo Babka i Stare Powązki kojarzą żoliborsko!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bloczek i most też lubię :-D

    Ps. Most dla mnie jest raczej 'śródmiejski'. Ale to kwestia optyki - jam z południowych dzielnic

    OdpowiedzUsuń
  5. O, rondo Babki Radosława i Powązki też się mi kojarzą żoliborsko. A z kolei plac Grzybowski i Twarda w jego okolicach bardziej wolsko.

    Tak samo Muranów między placem Dzierżyńskiego, ulicami Świerczewskiego, Marchlewskiego i Nowotki też jest taki wolsko-śródmiejski. Ale o wolskim Śródmieściu będzie tu wkrótce.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy to nie na tych schodach Mostu Gdańskiego była kręcona scena ucieczki gangu profesora w 'Gangsterach i filantropach'?

    OdpowiedzUsuń