1 sie 2011

Warszawa w okresie okupacji

Miało nie być koniunktury, ale będzie. Dziś rocznica powstania i niezależnie od tego czy jego wybuch uznany zostanie za zasadny czy bezzasadny, o 17 zatrzymać się trzeba i pomyśleć. Nikomu nie zaszkodzi, niezależnie od poglądów. A do refleksji seria zdjęć Warszawy z czasów, które niech nigdy nie wracają.




Odwrót sił niemieckich w lipcu 1944 czyli miesiąc przed powstaniem. Oddziały przemieszczają się Alejami Jerozolimskimi.



To już odwrót polskich sił po upadku powstania i kapitulacji - jesień 1944. W tle Plac Politechniki ze stojącymi jeszcze kamienicami narożnymi przy Lwowskiej i Śniadeckich. Zdjęcie oryginalne wykonano z ulicy - ja stanąłem trochę bardziej w lewo, bo murek z drzewkami zasłoniłby mi budynki przy placu.



Luty 1942 - hitlerowcy zdejmują pomnik Jana Kilińskiego na placu Krasińskich. Pomnik dzięki temu ocalał, bo został złożony na terenie Muzeum Narodowego i Niemcy albo zapomnieli o nim, albo nie mieli już potem czasu, by go zniszczyć.



A to Hauptbahnhof czyli Dworzec Główny przed 1944 rokiem.

Wszystkie ujęcia współczesne powstały w 2011.

Fotografie archiwalne pochodzą z książki "Warszawa w latach 1939-1945" (vide: źródła).

1 komentarz:

  1. A ja dziś właśnie z zapartym tchem oglądałam "Kolumbów" - i doszłam do wniosku, że to powinna być pozycja obowiązkowa w filmowym kształceniu młodych ludzi.
    Książka też.

    OdpowiedzUsuń