18 sie 2011

Warszawa kilkadziesiąt lat temu

Zestaw zdjęć z lat różnych. Tak mniej więcej od początku XX wieku do II wojny.



Najstarsza w dzisiejszym poście fotografia pokazuje Rynek Starego Miasta - widać na niej wlot ulicy Krzywe Koło. Wykonano ją w 1915 roku a nowszą 94 lata później.



Katedra św. Jana przed 1939 rokiem i w 2011.



Nie mam zielonego pojęcia, kiedy wykonano górne zdjęcie. Przedstawia tor wyścigów na Polu Mokotowskim. W tle widać jedyną wówczas chyba kamienicę przy Polnej (stojącą do dziś). Nowe zdjęcie wykonałem w 2011 z nieco innej pozycji z powodu drzew, parkanów itp.



3 IX 1939 - demonstracja w Warszawie z okazji dołączenia do działań wojennych Anglii i Francji. Tłum idzie Marszałkowską - okolica do 2011 roku nieco się zmieniła...



Fotografia z czasów okupacji pokazuje płonący budynek Pasty i stojącą jeszcze parzystą pierzeję ulicy Zielnej. Obecnie (2o11) w miejscu domów znajdują się: parking, trawnik i wejście do metra.


Zdjęcia archiwalne pochodzą z książki "Historia Warszawy" (vide: źródła).

15 komentarzy:

  1. Rynek Starego Miasta:
    Właściwie to prawie nic się nie zmieniło. Ludzie wciąż pod parasolami kupują coś do jedzenia. różnica jest tylko taka, że teraz zjadają to na miejscu.

    Polna:
    Czym nazwiesz budynek za znakiem "Parking" i za lampą latarni? Jest to blok czy kamienica? A czym nazwiesz budynek, którego kawałek widać na lewym skraju kadru? Blokiem, czy kamienicą?

    Marszałkowska:
    I tak przedstawiłeś ją w korzystnym świetle. Na żywo robi gorsze wrażenie.

    Zielna:
    Czy przypadkiem to zdjęcie nie było już u Ciebie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Fakt, że współczesna Marszałkowska się nie umywa, ale i tak ją lubię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też ją lubię.Może dlatego, że blisko mieszkałam za szczenięcych lat.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja jej nie lubię. Tzn. nie lubię odcinak pl. Konstytucji - Królewska.

    OdpowiedzUsuń
  5. jak widać demonstracja z 1939 niewiele pomogła....jak zwykle zresztą, kiedy Polacy liczą na pomoc zachodu na cokolwiek. Umiesz liczyc, licz na siebie...

    OdpowiedzUsuń
  6. @H_Piotr:

    Polna- nie odpowiem na to pytanie, ponieważ dyskusja blokokamienicowa mnie już męczy i będę nazywał to tak jak mi się podoba, niezależnie od tego jak innym się podoba.

    Zielna - może, nie wszystko pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli zmianom na Marszałkowskiej winne sa tłumy, Wileka Brytania i Francja :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Katedra Św. Jana - cały czas mam mieszane uczucia, czy jednak nie wolałbym takiej jak przed 1939 rokiem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wisien - ja też bym wolał, podobnie jak kościół Św. Aleksandra bardziej podoba mi się w przedwojennej wersji z "oślimi uszami". Ale od razu uprzedzę Cię, że okazywanie uwielbienia tym wersjom katedry i Alka jest bardzo nietrędi, więc lepiej się nie ujawniaj, bo się okaże, że się nie znasz (bardziej ode mnie nie znać się nie można, ale to i tak obciach).

    OdpowiedzUsuń
  10. Trędi, nie trędi - już takie wersje mamy i obyśmy nie mieli znów okazji do zastanawiania się podczas odbudowy, w której wersji to zrobić.

    Polna: Przejeżdżałem wczoraj i nie zauważyłem takiej kamienicy, jak na starym zdjęciu. Albo jej nie ma, albo ją mocno zdefasonowali.

    OdpowiedzUsuń
  11. @Marcin - akurat za bardzo się nie przejmuję byciem trędi. Jak coś mi się podoba to tak jest i już. Nie wszystkim musi się podobać to samo.
    @H_Piotr - przyznaję Ci rację, obyśmy nie mieli okazji do zastanawiania się nad odbudową.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na Polnej wybudował dwie kamienice bank PKO jeszcze przed wojną, to jedna z nich?

    OdpowiedzUsuń
  13. H_Piotr wg mnie to może być ta biała, którą jakoś głupio na moim nowym zdjęciu zasłania latarnia. Ale nie sposób zrobić takie samo ujęcie.

    OdpowiedzUsuń
  14. To na 100% nie jest ta zza latarni - jeśli jeszcze po kilku dniach to przeczytasz...

    OdpowiedzUsuń
  15. Na zdjęciu obrazującym Tor Wyścigów Konnych przy Polnej w tle widoczna jest kamienica pod numerem 32. Dzisiaj nie istnieje. W jej miejscu wznosi się złoto-czarny biurowiec Zebra Tower.

    OdpowiedzUsuń