9 sie 2011

Śródmieście południowe lat 60/70

Lubię Śródmieście Południowe. Ten szeroko pojęty teren to i Powiśle, już wielokrotnie przeze mnie chwalone, ale i to co poza skarpą, np Plac Unii i takie tam. No lubię, a że się tak nazbierało z tej okolicy zdjęć, to siup.


Tu od razu wyjaśnię. Dwie pary zdjęć na samym początku zostały wykonane z wieżyc mostu Poniatowskiego. Ja, niestety, nie miałem takiej możliwości, bo wieżyce są niedostępne (biorąc pod uwagę fetor, jaki panuje w ich okolicy, wolę nie wiedzieć, co by się działo, gdyby pozostawić je otwarte). Niemniej, musiałem nieco przyciąć oryginalne zdjęcia, które miały baaardzo szeroki kadr, i ustawić się "mniej więcej". Tyle tytułem wyjaśnienia. A zdjęcie, opublikowane w 1971, pokazuje widok z mostu Poniatowskiego w kierunku północnym.




A tu widok z wieżycy po drugiej stronie jezdni, w kierunku południa. Ciekawi mnie jedynie czy zdjęcie z pierwszej pary też jest z tej samej sesji (autor ten sam - Jacek Sielski) a "Stolica" jedynie opublikowała je w odstępie 4 lat? Mnie przypadkowo wpadły w ręce obydwa numery naraz.




Okazała kamienica przy Górnośląskiej, zwana "Reymontówką" ze względu na fakt, iż mieszkał tam Władysław Stanisław Reymont. Inna sprawa, że długo się nie namieszkał, bo budynek oddano do użytku w maju 1925 i wówczas Reymont się wprowadził, a zmarł w grudniu tego samego roku. Inni lokatorzy być może nacieszyli się dłużej swym gniazdkiem. Zdjęcia z 1967 i 2011 r.



Kamienica między aleją Szucha i Bagatelą (zdjęcia 1967/2011), określona w podpisie jako "gmach RSW Prasa-Książka-Ruch". Na dole mieścił się kiedyś Empik - po prawej był sklep, po lewej czytelnia. W latach 90 na miejscu czytelni zadomowiła się na jakiś czas mała księgarnia, którą pamiętam nie tyle ze względu na książki (księgarń w okolicy było sporo), ale na sprzedaż kaset magnetofonowych, które w latach 80/90 były najpopularniejszym nośnikiem muzycznym.


Fotografie archiwalne pochodzą z tygodnika "Stolica".

5 komentarzy:

  1. Ha, Górnośląska - wspaniała ulica!

    OdpowiedzUsuń
  2. 1/2.Sesja na pewno inna, różnią się porami roku :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, Górnośląska rulez :) Na szczęście okolice z dwóch ostatnich zdjęć zbytnio się nie zmieniły.

    OdpowiedzUsuń
  4. Usiłowałem znaleźć w sieci zdjęcie ślimaka z domem w środku. Na natrafiłem ale za to jest teren w trakcie budowy:
    http://img163.imageshack.us/img163/8858/wieamaa.jpg
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  5. Druga para zdjęć - w latach 90-tych ubiegłego stulecia, był to ulubiony ślimak zjazdowy z Mostu Poniatowskiego mojej córki (oczywiście na rowerze). Na dole nie było problemu z wydostaniem się na nabrzeże. Obecnie na taki manewr decyduję się tylko w godzinach nocnych i to niezależnie od tego, który to miałby być ślimak. Wolę "przetargać" rower po schodach.

    OdpowiedzUsuń