11 sie 2011

Marszałkowska - lata trzydzieste (2)

Kontynuując wpis sprzed paru dni pozwolę sobie znów zaprezentować zestaw widoków Marszałkowskiej, niegdyś ulicy wielce reprezentacyjnej, zdjętych w latach trzydziestych. Oraz tych samych miejsc w 2011 roku, niestety.


Zacznijmy radośnie od narożnika Złotej, który niedawno mogliśmy podziwiać od strony południowej. Dziś z północy i w zbliżeniu. Nie znajdujcie dziesięciu szczegółów, którymi różnią się te dwa zdjęcia.




Narożnik Wilczej w 1930 r.i barbarzyńsko obtłuczona z dekoracji kamieniczka po prawej stronie zdjęcia - jakiś czas temu była batalia o odtworzenie ozdób, ale widać kebab na dole wystarczy, by zapewnić pełną gamę doznań estetycznych.



Wspominany już gmach towarzystwa "Rossija", z którego po wojnie ocalał parter i dobudowano do niego budynek, nazwany "domem pod sedesami" ze względu na charakterystyczne okrągłe dekoracje, które kilka lat temu zdjęto i zastąpiono niesedesopodobnymi. Fotka archiwalna z 1930 r.



To także rok 1930 i zdjęcie podpisane "Marszałkowska od Próżnej w kierunku Świętokrzyskiej". Ale jakoś "Rossija" jest na nim dziwnie blisko, jak na Próżną. Ja swoje zrobiłem z Próżnej i aż tyle mój aparat chyba nie oddala...


Archiwalne fotografie Marszałkowskiej pochodzą z książki Stanisława Herbsta "Ulica Marszałkowska" (vide: źródła).

PS: Dziś mijają dokładnie dwa lata od pierwszego wpisu na tym blogu. Proszę wszelkie ciastka, torty, prezenty i przelewy bądź gotówkę kierować do mojego ordynatora. Dojazd wukadką.

6 komentarzy:

  1. Chciałbym sie przejść Marszałkowską przed wojną:)
    A także ulica Milą, Żelazną.
    Pozdrawiam Vojtek z Żoliborza

    OdpowiedzUsuń
  2. Stolarz, stolarz, niech żyje, żyje nam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do fotki z Towarzystwem Rossija - masz rację, po więcej szczegółów odsyłam tu: http://www.warszawa1939.pl/index.php?r1=marszalkowska_132&r3=0

    OdpowiedzUsuń
  4. Ech, kto by nie chciał przenieść się w czasie... :)
    A - wukadką, to dobrze, bo mam blisko :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja to pocztą wyślę, bo mam troszke daleko... A z okazji rocznicy - drugiej okrągłej rocznicy

    http://www.youtube.com/watch?v=DhecpGGOP40

    OdpowiedzUsuń
  6. A pod filmikiem komentarze dotyczące PO i PIS-u. Rak rozpolitykowania toczy nasze społeczeństwo.

    OdpowiedzUsuń