15 sie 2011

Marszałkowska - lata czterdzieste XX w.

Dziś trzy smutne zdjęcia. W przypadku pierwszej pary smutne są zarówno to stare, jak i to nowe.


Rok 1946 - stoją obtłuczone nieco kamienice między placem Unii i Zbawiciela, naprzeciwko Litewskiej. W roku 2011 stoi już tylko jedna.




W roku 1948 tak prezentowała się Marszałkowska w kierunku placu Zbawiciela. W 2011 jest, no, inaczej.



A to widziana z Marszałkowskiej ruina PAST-y w 1945 roku i odbudowana wersja w 2011.


Archiwalne fotografie Marszałkowskiej pochodzą z książki Stanisława Herbsta "Ulica Marszałkowska" (vide: źródła).

7 komentarzy:

  1. Czyli wylotu Oleandrów na Marszałkowska przed wojną nie było?!

    Ująłeś PAST-ę, że tak powiem, od drugiej strony, niż "wczorajszy" fotograf.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piotrze: na zdj. nr 1 nie widać tego wylotu bo nie jest w kadrze a na zdj. 2 jest za dużo różnych cieni i przyciemnień, ale chyba kurczę był... zresztą nie ja jestem wielbicielem ortofoto.

    A z Pastą coś mi nie grało, jak zwykle nie wpadłem na to, że po prostu jest zdjęta od strony placu. Senkju.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio widziałem taki mały helikopterek sterowany ajfonem, z kamerą na pokładzie. Przydałoby się takie coś, żeby robić ujęcia bliższe historycznym :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak masz rację.Braku urlopu mi teraz nie szkoda...........Jest nadzieja, że wrzesień będzie ładny:)
    Wróciłem z weekendu na wsi. Pozdrawiam
    Vojtek

    OdpowiedzUsuń
  5. No, ale jeśli na starym zdjęciu jest po prawej stronie kadru kamienica do dziś istniejąca, a pośrodku kadru kamienica, w miejscu której (na zdjęciu nowym) jest krótki (bo tylko dwuosiowy) budyneczek i wylot Oleandrów, to ja czegoś nie rozumiem...

    OdpowiedzUsuń
  6. Piotrze, ja mam wrażenie że Ty masz takie wrażenie, bo chyba zrobiłem zdjęcie nowe trochę bliżej niż powinienem. Wylot Oleandrów na starym zdjęciu zasłania drzewo. Się mnie tak zdaje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Musimy to obgadać na wizji lokalnej z wydrukowanymi starymi zdjęciami.

    OdpowiedzUsuń