3 sie 2010

Ulica Ząbkowska


Dziś wariacje na temat narożnika Ząbkowskiej i Targowej (w 75%).


To zdjęcie na górze jest na pewno przedwojenne. Choć, naturalnie, nie mam pojęcia, z jakiego okresu pochodzi, ale można dla przybliżenia podać przedział pomiędzy wynalezieniem fotografii a 1939 rokiem. Dolne ujęcie jest z całą pewnością z 2010.




Parząc na ślepe ściany budynków na rogu Targowej i Ząbkowskiej byłem święcie przekonany, że tuż przed wojną coś tam stało i to zburzono, ale... błąd. Przedwojenne zdjęcie ukazuje drewnianą, do niczego nie pasującą konstrukcję. Są wizualki - zapowiedzi zabudowy owego narożnika; mam nadzieję, że dojdą do skutku.




I jeszcze jeden rzut na tę samą okolicę; niestety, musiałem ograniczyć się do poziomu przechodnia przy robieniu nowego zdjęcia. Widoczna w tle bogato dekorowana kamienica przy Targowej domaga się operacji plastycznej (parę innych domów koło niej także).




A to już środek Ząbkowskiej i "Koneser". Ujęcie współczesne jest z 2010 a archiwalne... hm, lata 70/80? Może po tym "maluszku" ktoś pozna...


Archiwalne ujęcia Ząbkowskiej pochodzą z "Korzeni miasta" (vide: źródła).

6 komentarzy:

  1. Na pierwszym na pewno są czasy sprzed 1918, bo napisów rosyjskich w mieście po wygnaniu zaborców natychmiast się pozbyto.
    A na ostatnim jest maluch po pierwszym (albo drugim) fejs-liftingu, bo ma czarne szerokie plastikowe listwy (jeżeli dobrze widzę, to jest to model 650E), czyli najpewniej początek (pierwsza połowa) lat 80.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwsze to jasna sprawa, natomiast z tymi "powojennymi" mam problem - ale na speca zawsze można liczyć. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Akurat koło "Konesera" miałem okazję dzisiaj przechodzić, heh. A te drewniane coś z kolumienkami nawet mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta "drewniana, do niczego nie pasująca konstrukcja", jest przepiękna.
    Praga Północ powiadasz. A dlaczego Praga?. Bo północ chyba wiem. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. I mi do gustu przypadła drewniana konstrukcja.:-) Ładniejsza niż ściana, którą można sobie ogladać dziś.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chodzi o ostatnie zdjęcie, to z całą pewnością jest to model Fiata 126, który poprzedzał wydanie wersji E (czarne, plastikowe zderzaki, jednak, stare szare felgi stalowe z plastikowymi "minikołpaczkami"). E pojawił się w '82, plastikowe błotniki wprowadzono w '78, czyli ten był wyprodukowany 1978-1982. Jednak równie dobrze zdjęcie może być z 1985, tylko fiacik leciwy po prostu :)

    OdpowiedzUsuń