20 maj 2010

Warszawa przedwojenna - XXXI akcja GTWB



Miałem na początku ambicję stworzenia zupełnie odmiennego wpisu niż te, które zamieszczam tu zazwyczaj, ale ostatecznie postanowiłem nie komplikować sobie życia. W końcu nie codziennie się zdarza, że można połowę bloga (albo i więcej) podpiąć pod akcję GTWB.

W poszukiwaniu inspiracji zawędrowałem na ukochane Powiśle i oto seria zdjęć tegoż, wykonanych w latach przedwojennych, z czego większość to lata trzydzieste XX w. Zapraszam do oglądania.




Budynek przy Alei 3 Maja stoi i ma się dobrze, jeśli nie zwracać uwagi na lekkie przybrudzenie. Zdjęcie górne powstało w 1935 roku, dolne w 2010. W tle starszego zdjęcia widoczny most średnicowy.





Gmach Związku Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych, powstały w latach 1928-31. Fotografia archiwalna pochodzi z 1932 roku, współczesna z 2010. Obecnie w budynku mieści się szpital wojewódzki im. prof. W. Orłowskiego.



Najstarsze w tym zbiorku zdjęcie archiwalne pochodzi z 1916 roku i przedstawia kościół pw. Przenajświętszej Trójcy przy Solcu. Na fotografii z 2010 widać nie tylko ten sam kościół, ale i blok, który "wystąpił" w serialu "W labiryncie". Pomiędzy blokiem a kościołem stał do niedawna pawilon z filmu "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz".



A to już ulica Solec przy moście Poniatowskiego. Oprócz mostu wspólnym elementem zdjęć z 1937 i 2010 roku jest stojący nadal blok. Reszta otoczenia uległa zmianie...


Fotografie archiwalne pochodzą z albumu "Warszawa wczoraj" (patrz: źródła).


Nieco inne spojrzenie na przedwojenną Warszawę znajduje się pod tym adresem.

12 komentarzy:

  1. Brakuje mi tych wypukłych kratownic... szkoda,że nasze mosty są w większości ustawione nie kratownicach a nie na ich spodzie...

    OdpowiedzUsuń
  2. U Ciebie jak zwykle jjest ekstra.

    OdpowiedzUsuń
  3. Marcin, nie wiem co się stało, ale u mnie nie działa strona GTWB. nIE MOGĘ PODAĆ LINKU. CO SIĘ STAŁO?

    OdpowiedzUsuń
  4. @Hanula - U mnie też nie działa, pewnie serwer znów zastrajkował. Bez paniki, najwyżej zestawienie zrobi się po południu.

    OdpowiedzUsuń
  5. taką mało zmienioną Warszawę pokazałeś, fajnie:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kapitalne te porównania. Znakomity pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  7. dokładnie! widać jak się wszystko zmienia

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakos tak ladniejsze to przedwojenne Powisle niz te nam wspolczesne.

    OdpowiedzUsuń
  9. Powiśle ma swój urok. Nie dalej jak wczoraj oglądałam je z wysoka (szkoda, że pogoda była kiepska). A w tym kościele, o ile się nie mylę, to moja babcia była chrzczona. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten budynek z al. 3 Maja - co roku zwracam uwagę na niesamowite zwisające kwiaty, które tam rosną na balkonach. A teraz widzę, że to jeszcze przedwojenna tradycja!

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że teraz nie można się taką przedwojenną taryfą przejechać...

    OdpowiedzUsuń
  12. Mieszkam w tym bloku;)))Super zdjęcie

    OdpowiedzUsuń